Kontakt os
Ring på 33 95 97 00
Alle hverdage kl. 9.00-16.00.
Trivsel
Djøfs Trivselsalliance arbejder for et godt studieliv med høj trivsel.
Trivselsalliancen arbejder for at skabe et godt studieliv med bedre trivsel blandt de universitetsstuderende.
Dygtige kandidater gøres ikke af bøger og studietid alene. De studerende skal have gode rammer for et sundt studieliv uden unødige stressfaktorer, som er affødt af alt fra forventnings- og eksamenspres, manglende faglig feedback, dårlige campusmiljøer til bekymringer for økonomi eller cv-stress af frygten for ledighed efter uddannelsen. Vi skal passe godt på vores studerende, både under og efter studiet.
Trivselsalliancen fungerer som et netværk, der sparrer om trivselsudfordringer, samler erfaringer og best practices, tager nye idéer med hjem og sætter gang i indsatser på egne institutioner. Alliancen deltager i den offentlige debat og formidler holdninger til strukturelle eller rammemæssige barrierer for trivsel.
Trivsel er fundamentet for et godt studieliv! Desværre har trivslen blandt de studerende de senere år været udfordret af corona og hjemsendelser. Men selv uden lockdowns og onlineundervisning, er studerende pressede. Flere universiteter har iværksat handleplaner om trivsel, stress og det gode studiemiljø. Alligevel mistrives mange studerende, blandt andet på grund af økonomiske bekymringer, fagligt stress, ensomhed og frygt for ikke at lande det første job efter studiet.
Der er bred enighed om, at trivsel er en udfordring mange steder i uddannelsessystemet, og udfordringen er også en del af den politiske debat. Men ét er enighed om ”diagnosen”, noget andet er løsninger, der virker.
I Djøf tror vi ikke, at trivselsudfordringen kan løses med et snuptag. Vi mener, at der er brug for at se nærmere på årsagerne samt hvilke gode og dårlige erfaringer, man har gjort sig forskellige steder i uddannelsessystemet. Vi ønsker i samarbejde med studerende, undervisere og andre ressourcepersoner at trække på de gode erfaringer, udveksle god praksis og lave aftaler om, hvordan vi kan sætte trivsel under studierne i fokus og højne både de studerendes oplevelse af et godt studieliv og dermed også uddannelseskvaliteten og kvaliteten af de kandidater, vi producerer i Danmark.
Trivselsalliancen løber på sit tredje år. De mødes fire gange årligt for at drøfte trivselstemaer, udveksle erfaringer og aftale indsatser, de sammen eller hver for sig vil gå videre med.
Trivselsalliancen er forankret i Djøf og har også et medlem fra Djøfs bestyrelse.
Djøf sekretariatsbetjener alliancen og faciliterer møderne.
Djøf vil desuden inddrage medlemmer gennem møder eller policy labs med studenterrepræsentanter på flere universiteter, som kan levere input til alliancens drøftelser.
Medlemmer
Kristian Lauta
Formand, prorektor for uddannelse, Københavns Universitet
Berit Eika
Prorektor for uddannelse, Aarhus Universitet
Helle Waagepetersen
Prorektor, Syddansk Universitet
Anna Thomasson
Uddannelsesdekan på Copenhagen Business School
Anders Vile Michaelsen
Forperson, Djøf Studerende
Michella Ravn Søndergaard
Socialpolitisk Ansvarlig, Danske Studerendes Fællesråd
Rasmus Antoft
Dekan på Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet
Sarah Vestergaard
Forperson, byStudents
Thomas Braun
Direktør, Studenterrådgivningen
Trine Sand
Vicedirektør for uddannelse, RUC
Vibeke Jenny Koushede
Dekan på Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet
Trivselsalliancen arbejder for at forbedre trivslen blandt studerende. I alliancen har vi udgivet et inspirationskatalog med konkrete eksempler på vellykkede tiltag, der har haft en positiv indvirkning på de studerendes trivsel, og afholdt en studietrivselskonference i samarbejde med Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Derudover har vi udgivet et trivselsløfte, hvor de seks universiteter forpligter sig til at gøre trivsel til en af deres kerneopgaver. Vi har suppleret trivselsløftet med konkrete eksempler på mikrohandlinger, som du kan bruge i din hverdag på universiteterne for at forbedre trivslen.
Du kan se Trivselsalliancens materiale og og blive inspireret til, hvordan du skaber et bedre studiemiljø på din institution.
Læs om Alliancens trivselsløfte
Læs inspirationskataloget: Trivsel, der inspirerer
Læs analysen: De studerende plages af stress, pres og ensomhed
Læs anbefalingerne til universiteterne: 5 budskaber fra de studerende til uddannelsesinstitutionerne
Djøfs Trivselsalliance vil dele konkrete værktøjer, som nemt kan bruges på uddannelsesinstitutioner. Disse mikrohandlinger er baseret på indsamlede tiltag fra forskellige universiteter, som allerede har fundet dem effektive til at fremme trivsel. Formålet med mikrohandlinger er at give universitetspersonalet redskaber, de kan bruge efter behov.
”Think-Pair-Share” som undervisningsaktivitet
Formål:
At skabe et trygt læringsmiljø med mulighed for engagement og refleksion.
Hvordan:
De studerende får en opgave, som de først skal reflektere over alene, herefter skal de summe i par, hvor de deler ideer og udfordrer hinandens løsninger. Afslutningsvis får de mulighed for at dele deres refleksioner i et større forum.
Vær nysgerrig efter, hvad de studerende finder svært og udfordrende ved pensum
Formål:
At få en bedre forståelse for, hvad de studerende oplever som udfordrende ved faget og give plads til tvivlsspørgsmål.
Hvordan:
Vær nysgerrig efter de studerendes læring, og hvad der er svært og udfordrer dem. Italesæt over for studerende, at du som underviser ønsker dialog om, hvad de har svært ved at forstå. Spørg fx ”Hvad synes du var uklart i teksten?” eller ”Hvordan kom du frem til den forståelse af teksten?”.
Opmærksomhed om underviserens træffetid
Brug de studerendes navne
Formål:
At skabe et tilhørsforhold for de studerende, så de i højere grad føler sig set og hørt.
Hvordan:
Brug de studerendes navne i undervisningssituationen. Hvis du ikke kan huske dem, så bed dem enten om at bruge navneskilte, eller bed dem om at sige deres navn, inden de taler. Studerende siger, at det gør en forskel, at du forsøger at lære dem at kende.
Italesæt forskellighederne i undervisningsrummet
Formål:
At skabe et tilhørsforhold for de studerende og en forståelse for, at alle kommer med forskellige baggrunde, og at alle er lige berettiget til at være i undervisningslokalet.
Hvordan:
Italesæt, særligt over for studerende på de første semestre, at de alle kommer fra forskellige baggrunde, hvilket kan gøre, at de føler sig udfordret på forskellig vis undervejs på studiet. Det er vigtigt at italesætte, at alle i sagens natur er lige berettiget til at være i undervisningslokalet. Du kan fx opfordre de studerende til at sige til, hvis du som underviser kommer til at sige noget indforstået.
”Den ideelle studerende” som øvelse
Formål:
At nuancere studerendes forståelse af hvad ”den gode studerende” er.
Hvordan:
Lav en øvelse, hvor du får de studerende til at beskrive ”den gode studerende”, og derefter skriver du deres refleksioner ned på tavlen. Pointen er, at de skal indse, at deres idé om, hvad det vil sige at være en god studerende, ofte er et ideal, som ingen studerende kan leve op til. Med denne pointe kan du indlede samtaler om den realistiske ”gode studerende”, og hvordan det at studere er en læringsproces, der varer hele uddannelsen.
Brug af teknologier som fx ”Slido” i undervisningen
Formål:
At give alle studerende mulighed for at stille spørgsmål eller deltage i undervisningen på lige fod med hinanden.
Hvordan:
Brug digitale værktøjer, som fx Slido, så du som underviser kan imødekomme den usikkerhed, der kan opstå hos de studerende i undervisningssituationen. Flere undervisere har haft gode erfaringer med brugen af disse teknologier, som bl.a. gør det muligt for studerende at stille anonyme spørgsmål til pensum i løbet af undervisningen.
Beskrivelse af feedbackelementer i kursusbeskrivelserne
Formål:
At sikre bedre forventningsafstemning med de studerende om hvilken og hvor meget feedback, de vil modtage undervejs i semestret.
Hvordan:
Beskriv i kursusbeskrivelsen, hvilken form for feedback de studerende kan forvente at få undervejs i kurset. Du kan fx eksplicitere, hvis der er mulighed for feedback i dine træffetider.
Mindsetbaseret tilgang til læring og feedback
Formål:
At have større fokus på proces, når der gives feedback. Og samtidig gøre de studerende opmærksomme på, hvad der fungerer, og hvad der kunne fungere endnu bedre.
Hvordan:
Giv feedback på baggrund af indsats og proces, og ikke (kun) resultatet. Du kan gøre det ved hjælp af følgende feedbacksætninger: “Gode fravalg undervejs”, ”Godt fokus”. Italesæt fx, hvad der har fungeret godt, og som du ikke går videre ind i, men at du i stedet vil koncentrere dig om de steder, hvor opgaven kan forbedres. Vær så konkret som mulig og eksplicitér, hvilke afsnit du mener, den studerende kan forbedre.
Mindsetbaseret tilgang til undervisningssituationen
Formål:
At gøde en kultur, der tolererer risici.
Hvordan:
Hyld dem, som forsøger, spørger og knokler - selvom de fejler. Fx ved at sige: ”Godt du rækker hånden op og siger, at du synes, det her er svært!” Understreg over for de studerende, at fejl er en del af læringen, fx ved at bede de studerende om at svare på spørgsmål som: "Når I har løst opgaven, beder jeg jer om at fortælle om en fejl, I lavede undervejs, for fejl er noget, vi lærer af.".
Hvis du vil vise tidligere opgaver, så vis gerne også ufærdige produkter/elementer, udkast, kasserede prototyper, osv. udover det færdige produkt, så de studerende kan få indblik i processen. Det er med til at illustrere over for de studerende, hvordan produkter udvikles af fejl, refleksion og feedback.
Ændrede afleveringstidspunkter
Formål:
At sikre studerende får gode arbejdsbetingelser i forbindelse med eksamen eller skriveøvelser.
Hvordan:
Ryk afleveringstidspunktet for eksaminer eller opgaver, så afleveringstidspunktet som udgangspunkt ligger inden for normal arbejdstid.
Tilrettelæg opgaver, så de specifikt skal besvares af studiegrupper
Formålet:
At øge samarbejdet mellem de studerende.
Hvordan:
Indfør opgaver, som specifikt skal besvares af studiegrupper. På denne måde får grupperne et fælles formål og fokus. Dette styrker både det sociale og faglige studiemiljø. Det kan både være ugeopgaver eller små opgaver fra undervisning til undervisning.
Tilrettelæg opgaver, så de specifikt skal besvares af studiegrupper
Formålet:
At øge samarbejdet mellem de studerende.
Hvordan:
Indfør opgaver, som specifikt skal besvares af studiegrupper. På denne måde får grupperne et fælles formål og fokus. Dette styrker både det sociale og faglige studiemiljø. Det kan både være ugeopgaver eller små opgaver fra undervisning til undervisning.
Opfordre til ”Notevenner” på de forskellige hold
Formål:
At skabe ansvar for hinanden og fjerne intern konkurrence.
Hvordan:
Opfordr som underviser til, at de studerende deler noter imellem sig, og italesæt at de ikke er konkurrenter, men er fælles om at lære på studiet - og at de har et ansvar for at hjælpe og bruge hinanden til faglig sparring så meget som muligt.
”Holdets time”
Formål:
At skabe et sammenhold mellem studerende på deres ”stamhold”, hvis de har sådan et. Samt at skabe bevidsthed om, at andre også kan finde studiet udfordrende.
Hvordan:
Opfordr de enkelte hold til at afholde ”holdets time”, hvor de studerende kan snakke om alt fra mulige sociale arrangementer, fagligt indhold, udfordringer mm. på studiet.
Bedre kandidatstudiestart
Formål:
At skabe en bedre start for kandidatstuderende.
Hvordan:
Spørg ved 1. semester på overbygningen om et par af de kandidatstuderende på holdet har lyst til at arrangere et socialt arrangement i løbet af de første uger. Det kunne fx være en fælles morgenmad eller lignende. Her kan de studerende dele de udfordringer, de oplever ved skiftet fra bachelor til kandidat samt møde andre nye kandidatstuderende.
Sikre studerende et fagligt tilhørsforhold
Formål:
At opfange studerende, der oplever tvivl om deres faglige tilhørsforhold til studiet og studerende, som er i tvivl om studiet er det rette sted for dem.
Hvordan:
Lav opsøgende indsatser, for ofte venter studievejledningen med at kontakte studerende, til det er for sent – fx når de har brugt de 3 eksamensforsøg. Du kan derfor tage fat i nye studerende, når de dumper en eksamen efter 1. semester. Ring til dem og spørg, om de er OK – og om de ved, hvad de skal gøre nu. Studerende reagerer meget positivt på det, når de mærker, at intentionen er god.
Rundvisning på campus inden intro-ugen, for studerende med psykiske udfordringer og neurodivergens
Formålet:
At give studerende med psykiske udfordringer eller lignende mulighed for at se campus i fred og ro inden de officielle intro-arrangementer ifm. studiestart samt at møde andre studerende i en mindre gruppe. Derudover at få svar på eventuelle spørgsmål og bekymringer samt hjælp til diverse ansøgninger og dispensationer.
Hvordan:
Inviter studerende med psykiske udfordringer til rundvisningen via indskrivningsbrevet. Under selve rundvisningen dannes der små grupper ud fra uddannelsesretning (BA, KA, internationale), så de studerende kan vises rundt i mindre og mere overskuelige hold, hvor det er trygt at stille spørgsmål.
Oplæg fra studievejleder
Formål:
At gøre de studerende opmærksomme på, at der er mulighed for støtte i løbet af studietiden.
Hvordan:
Inviter i løbet af 1. semester en studievejleder ud i undervisningen, som kan holde oplæg om studietrivsel og gøre de nye studerende opmærksomme på muligheden for at søge SPS og dermed hjælpe dem med at søge SPS tidligt. Derudover får de studerende tidligt sat ansigt på, hvem deres studievejleder er.
At gøre de studerende opmærksomme på støttemuligheder
Formål:
At gøre de studerende opmærksomme på hvilke muligheder, der er for støtte, fællesskaber, aktiviteter mv. på uddannelsesinstitutionen.
Hvordan:
Skriv fx ud to gange pr. semester (omkring semesterstart og ca. halvvejs i semesteret) om støttemuligheder i forbindelse med udfordringer og hjælp til at opbygge fællesskaber, finde aktiviteter og undgå ensomhed. Det kan både være med henvisning til studie- og trivselsvejledningens tilbud, Studenterrådgivningen, kontaktmuligheder i tilfælde af krænkelser mv.
Bedre tone i kommunikationen med studerende
Formål:
At de studerende får en oplevelse af, at også administrationen kerer sig om dem.
Hvordan:
Vær i administrationen opmærksom på, hvilken tone du anvender, når du skriver med de studerende. Ved at ændre diskursen og tonen når du skriver til de studerende, får de en oplevelse af et system, som gerne vil dem. Små sætninger som ”tak for svar” eller ”jeg håber du kunne bruge min hjælp” kan gøre meget.
Facilitering af uformelle studiegrupper ifm. specialeskrivning
Formål:
At afhjælpe følelsen af isolation under specialeskrivningen.
Hvordan:
Skriv ud fra administrationen med henblik på at skabe uformelle studiegrupper til sparring under specialeskrivningen.
Tilbud om administrativt nedsatte studiegrupper
Formål:
At sikre, at alle studerende, der er interesserede, kan komme i en studiegruppe. Samtidig at omgå den udfordring de studerende kan møde, når de selv skal lave dem.
Hvordan:
Spørg (administration eller underviser), hvem der har lyst til at blive del af en studiegruppe, hvorefter administrationen nedsætter studiegrupperne.
Sprogmakker til internationale og udvekslingsstudenter
Formål:
At skabe et bedre studieliv for internationale studerende, samtidig med at sprogkompetencer udvikles hos danske studerende.
Hvordan:
Match dansksprogede studerende, der har været på udveksling med en herboende full-degree studerende fra det land, hvor den danske studerende har været på udveksling. Herefter kan de aftale at mødes en gang om ugen og øve sig på de to sprog. Det skal være med til at skabe faglige netværk og gensidig understøttelse i udviklingen af sprogkundskaber ved, at de studerende så at sige ”bytter sprog”.
Større synlighed af danskundervisning til udvekslingsstuderende
Formål:
At gøre de internationale studerende opmærksomme på muligheden for danskundervisning, så de hurtigere føler sig knyttet til deres nye studieby.
Hvordan:
Gør i forbindelse med introprogrammerne på universiteterne de internationale studerende ekstra opmærksom på mulighederne for danskundervisning. Fx kan de også gøres opmærksomme på forskellige sprogcafeer, hvis det findes i byen.
22. marts 2024 (Uniavisen)
De studerendes trivsel bliver en kerneopgave for universiteterne
21. marts 2024 (Altinget)
Håndtryk og et "uendeligt ansvar": Sådan vil seks universiteter forbedre trivsel for studerende
17. maj (Altinget)
Alliance kommer med fem anbefalinger til universiteterne: ”Der kommer ikke god trivsel ud af at sænke forventningerne”
16. maj (Djøfbladet)
Nye studerende trives dårligt. Kan lukket ordning være løsningen?
15. maj (RUST SDU):
Djøfs Trivselsalliance er klar med de første anbefalinger til at komme de studerendes mistrivsel til livs
12. maj 2023 (Studenterrådet ved AU):
Buddyordning på AU dræber præstationspres
8. maj 2023 (TV2 Nord)
De unge har det voldsomt svært i deres første studieår: - Virkelig svært som tilflytter
8. maj 2023 (TV2)
Hver fjerde førsteårsstuderende føler sig stressede: Det er svært at vide, hvor man skal starte
8. maj 2023 (Ritzau)
Djøfs Trivselsalliance: Trivselsindsatser skal helt ind i undervisningen og være for alle studerende
8. maj 2023 (TV2)
Fra TV2 Nyhederne kl. 06.00 til 19.00 kørte historien "Mistrivsel på universiteterne" 17 gange i løbet af dagen
14. februar 2023 (CBS WIRE)
New alliance aims to take on student wellbeing from the top
17. januar 2023 (Djøfbladet)
Trivselskrise blandt studerende: Nyt netværk vil finde løsninger
5. januar 2023 (Jyllands-Posten)
Rekordlav trivsel blandt studerende på universiteter (studietillæg)
1. december 2022 (Kristeligt Dagblad - kun for abonnenter)
Alle taler om unges mistrivsel. Nyt samarbejde vil gøre noget ved problemet
Kontakt
Spørgsmål vedrørende Djøfs Trivselsalliance rettes til Uddannelsespolitisk chef i Djøf Astrid Gufler på agu@djoef.dk.
Kontakt os
Ring på 33 95 97 00
Alle hverdage kl. 9.00-16.00.