Kursus

Afgangsprojekt – Diplomuddannelsen i Ledelse

Du har først en fuld diplomuddannelse i ledelse, når du har skrevet afgangsprojekt. Få indblik i metode- og videnskabsteori og individuel vejledning.

Hvem kan deltage?
Både for medlemmer og ikke-medlemmer
Pris
16.340 kr. ekskl. moms
Varighed

2 x 0,5 dage

Begge dage 13.00-16.30

Modulet er en del af Diplomuddannelsen i ledelse

Er modulet for dig?

Du har gennemført og bestået de obligatoriske moduler på Diplomuddannelsen i ledelse og tre valgfrie moduler.

Du har afsluttet moduler svarende til 45 ECTS-point.

Du lærer at

  • identificere, reflektere over og analysere en tværfaglig ledelsesproblemstilling
  • angive løsninger og handlemuligheder gennem anvendelse af teori, strategi og metode
  • anvende videnskabsteoretiske tilgange
  • analysere, vurdere, reflektere over og anvende elementer, der indgår i ledelsesprocessen fra strategisk til operativt niveau
  • planlægge, tilrettelægge, gennemføre og evaluere ledelsesopgaver og udvikle din egen ledelsespraksis.

Det får din arbejdsplads

Din arbejdsplads får en leder, der:

  • kan analysere ledelsesmæssige udfordringer og afdække løsninger og handlemuligheder
  • kan arbejde metodisk og med et teoretisk afsæt i sin løsning af problemstillinger
  • forstår og kan vurdere de forskellige dele af ledelsesprocessen på både strategisk, taktisk og operationelt niveau
  • kan evaluere og udvikle sin ledelsespraksis
  • har afsluttet sin diplomuddannelse i ledelse.

Modulets indhold og forløb

På afgangsprojektet får du viden om de væsentligste videnskabsteoretiske retninger, analysedesign og metoder. Du bliver klædt på til at kvalificere og vurdere data, herunder reliabilitet og validitet. Gennem refleksion og øvelser udvikler du evnen til at vise overblik over udvalgte videnskabsteorier og til at forklare analytiske og metodiske konsekvenser af forskellige videnskabsteoretiske valg.

Målet er, at du kan bruge forskellige videnskabsteoretiske tilgange på en konkret problemstilling inden for det ledelsesmæssige område, og at du kan forklare, hvordan de enkelte orienteringer bidrager til at belyse en given problemstilling.

Med din nye viden kan du omsætte et empirisk udgangspunkt til konkrete ledelsesmæssige vurderinger og beslutninger gennem analyser og refleksioner.

Du får indblik i temaerne:

  • Paradigmeteori og videnskabsteoretiske ståsteder
  • Analysedesign og overordnede analyseformål
  • De enkelte metoder og brug af metodetriangulering
  • Evaluering af analysemæssig kvalitet, herunder reliabilitet, validitet, relevans og aktualitet
  • Det ledelsesmæssige perspektiv i forlængelse af metodeanvendelse
  • Økonomi- og ressourcestyring i forbindelse med dataindsamling og bearbejdning
  • Analyseorientering set i relation til FN’s 17 verdensmål frem mod 2030.

Opbygning

  • Undervisning: 2 timers workshop, 2 x 0,5 dags undervisning og op til 14 timers individuel vejledning
  • ECTS-point: 15 point

Djøf og DTU samarbejder om Diplomuddannelsen i ledelse. Uddannelsen udbydes af DTU, som varetager undervisning og eksamen.

Få et overblik over Diplomuddannelsen i ledelse.

  • 21. august 2025, 14.00-16.00

  • 28. august 2025, 13.00-16.30

  • 2. oktober 2025, 13.00-16.30

Hvem møder du?

Bjarke Nielsen

Lektor, Center for Videreuddannelse, DTU

Modulets form

Modulet behandler samspillet og sammenhængen mellem paradigmer, analysedesign, analysemetoder og konkret databehandling og evaluering. Udgangspunktet er to overordnede paradigmer: positivisme og konstruktivisme. Undervejs er du med til at diskutere opfattelsen af begrebet sandhed og de implikationer, en orientering mod et givent paradigme indeholder. I forlængelse af det generelle ledelsesmæssige aspekt i uddannelsen vil der være en særlig orientering mod det konstruktivistiske paradigme og de metodemæssige overvejelser, dette typisk medfører.

Undervisningen er tilrettelagt, så din praksis og faglighed kommer aktivt i spil gennem cases og praksisfortællinger, refleksioner over daglige ledelsesopgaver og udfordringer inden for det metodemæssige område. 

Det siger tidligere deltagere

Gennemsnitlig tilfredshed

3.5

56 bedømmelser

Diplomuddannelsen i ledelse har været gennemført på en professionel, velorganiseret og kvalificerende facon og styrket mig både personligt og ledelsesfagligt på rigtig mange felter. Jeg har fået ny inspiration, styrkede ledelseskompetencer, et bredere netværk og kan varmt anbefale uddannelsen til andre.

Niels Olsen, Nordea-Fonden

Gratis Læringsworkshop

Når du tilmelder dig et kursus eller en uddannelse hos os, bliver du automatisk inviteret til at deltage i 1,5 times gratis læringsworkshop.

På workshoppen ’100% læring’ får du metoder til at øge dit læringsudbytte før, under og efter dit kursus. Du kan også supplere workshoppen med vores gratis onlinelæringskursus på Djøfs læringsportal.

Det er Djøfs bidrag til at øge din læring, så du og din arbejdsplads får et markant større udbytte af dit kursus.

Fortæl mig mere om ’100% læring’

Praktisk information

Her får du svar om de vigtigste praktiske informationer. Har du andre spørgsmål, så kontakt os endelig.

Se yderligere praktiske informationer og FAQ om kurser

Få ny viden og inspiration


I Djøfs kalender kan du finde en lang række af faglige og sociale arrangementer, kurser og netværksgrupper, der handler om alt fra personlig udvikling, aktuelle samfundsemner, lovændringer, ledelse, trivsel og meget mere. Skal du med?