Kontakt os
Ring på 33 95 97 00
Alle hverdage kl. 9.00-16.00.
Tag ’Faciliteringsuddannelsen’, hvis du vil skabe resultater og ejerskab på møder og workshops. Du får effektive metoder til involverende facilitering og træning i at bruge dem.
6,5 dage
Du har allerede erfaring som facilitator og mødeleder, hvor du har ansvar for at lede møder og sikre ejerskab og resultater gennem involvering.
Du ønsker at udvide din værktøjskasse med flere redskaber til at designe og facilitere både større og mindre møder og/eller workshops.
Uanset om du har ansvar for enkeltstående møder eller længere workshop- og udviklingsforløb, styrker uddannelsen dine kompetencer som facilitator.
Din arbejdsplads får en medarbejder, der:
Vi afholder og deltager alle i et utal af møder hver eneste uge, ofte med et svingende engagement og udbytte. På ’Faciliteringsuddannelsen’ får du en omfattende værktøjskasse med metoder til at skabe og lede involverende møder. Uddannelsen byder på masser af praksisnær træning, hvor du lærer at skræddersy og facilitere både enkeltstående møder, længere møderækker og workshops med mange deltagere.
Undervisningsdage: 6,5 + individuel sparring
Tilkøb af diplomeksamen: 5 ECTS-point
Du har mulighed for at tilkøbe en eksamen på diplomniveau, hvor du går til eksamen i det valgfrie modul Ledelse og facilitering fra Diplomuddannelsen i ledelse.
Du kan også læse om Djøfs Proceskonsulentuddannelse, hvor du kan styrke din tilgang til at arbejde struktureret og målrettet med processer, forandringsledelse og procesledelse med praktisk træning.
Før start
Det skal du gøre før start
Du udarbejder dine læringsmål for uddannelsen og medbringer dem til Kickoff.
21. oktober 2025, 9.00-12.00
Kickoff - online
’Faciliteringsuddannelsen’: overblik, læringsmål og forventninger
Du får en introduktion til det samlede forløb og udvider din viden om de andre deltagere og deres forskellige erfaringer. Vi afstemmer forventninger og etablerer i fællesskab et trygt læringsmiljø.
Kickoff giver dig:
Inden dag 1 beskriver du et fysisk møde eller en workshop, som du vil bruge som case på dag 1 og 2. Du genbesøger også dine læringsmål sammen med din leder.
29. oktober 2025, 9.00-16.00
Dag 1
Grundprincipper i facilitering af møder
På dag 1 får du en grundig indføring i principperne for facilitering og de væsentligste metoder, du kan bruge til at designe og facilitere engagerende og effektive møder og workshops. Vi sætter fokus på det særlige ved rollen som facilitator, og hvordan du balancerer rollen i relation til fx projektlederrollen, konsulentrollen, ekspertrollen og lederrollen.
Dagen giver dig:
30. oktober 2025, 9.00-16.00
Dag 2
Skab resultater gennem involvering, når du faciliterer
På dag 2 sætter vi fokus på, hvordan du involverer dine deltagere, skaber dialog og samler op på input som facilitator. Sammen med de øvrige deltagere afprøver du involveringsmetoder på jeres egne møder, og du får konkret erfaring med, hvad der virker.
Dagen giver dig:
Forud for dag 3 beskriver du et onlinemøde eller en onlineworkshop, som du vil bruge som case på dag 3 og 4. Du arbejder videre med designstjernen og afprøver udvalgte metoder i egen organisation.
13. november 2025, 9.00-16.00
Dag 3
Virtuel facilitering og facilitering af hybride møder
På dag 3 sætter vi fokus på, hvordan du faciliterer værdiskabende virtuelle og hybride møder. Du får konkrete metoder og redskaber til at planlægge og facilitere fx projektmøder, statusmøder, team- og afdelingsmøder eller møder med eksterne samarbejdspartnere, der foregår online eller hybridt.
Dagen giver dig:
Dag 3 foregår fysisk, men du skal medbringe en bærbar PC, da dele af undervisningen og træning i digitale værktøjer vil være online via Microsoft Teams. Arbejdsformen veksler mellem korte præsentationer, dialog i virtuelle og fysiske grupperum, involvering i Mentimeter og chat.
Vi demonstrerer forskellige involveringsmetoder og faciliteringsgreb undervejs og viser, hvorfor vi bruger dem. Sidst på dagen afprøver vi i fællesskab metoder til gode hybride møder, der skaber engagement og ligebyrdig deltagelse. Du får mulighed for at planlægge og afholde dele af et online- eller hybridmøde og øve dig i at bruge udvalgte digitale involveringsmetoder.
Inden dag 4 afprøver du udvalgte metoder i din egen organisation med udgangspunkt i dine læringsmål. Du arbejder også med at færdiggøre en drejebog for et møde.
2. december 2025, 9.00-16.00
Dag 4
Præferencer, uforudsete situationer og spørgeteknik
På dag 4 sætter vi fokus på betydningen af personlige præferencer, både dine egne og dine mødedeltageres. Du lærer at facilitere med integritet og autenticitet, og hvordan du målretter din kommunikation og din facilitering, så den rammer mødedeltagernes behov. Du arbejder med at håndtere uforudsete situationer, modstand, magt og konflikter på møder, og hvordan du stiller spørgsmål.
Dagen giver dig:
3. december 2025, 9.00-16.00
Dag 5
Kropssprog og facilitering af svære situationer
På dag 5 arbejder vi med praktiske værktøjer til, hvordan du bruger dit kropssprog og rummet omkring dig til at skabe tillid og gennemslagskraft. Vi afprøver i fællesskab verbale og nonverbale metoder til at håndtere mødedeltageres adfærd, så du går fra dagen med konkrete erfaringer.
Dagen giver dig:
17. eller 18. december 2025
1:1 - time
Individuel sparring ud fra drejebog eller udfordring med facilitering
Inden din individuelle sparring uploader du en drejebog eller en kort beskrivelse af en udfordring relateret til facilitering, som du tumler med. Det kan fx være mandat i rollen, udfordrende deltagere, mødekultur eller noget helt fjerde.
Du får en times individuel sparring sammen med en underviser.
Sparringen giver dig:
15. januar 2026, 9.00-16.00
Dag 6
Praktisk eksamen på ’Faciliteringsuddannelsen’
Du afslutter Faciliteringsuddannelsen med en dag med generalprøve og en praktisk eksamen, hvor du får lejlighed til at demonstrere dine nye færdigheder. Eksamen består af en casebaseret gruppeopgave og en individuel mundtlig eksamen på 15 minutter.
Eksamensdagen giver dig:
Hvem møder du?
Sille van Loon
Underviser, Cand.mag. i pædagogik og psykologi og medejer af Good Company Cph.
Hvem møder du?
Sille van Loon
Underviser, Cand.mag. i pædagogik og psykologi og medejer af Good Company Cph.
’Faciliteringsuddannelsen’ løber over 6,5 dage og består af en halv dags online kickoff og 5 undervisningsdage. Du får også 1 times individuel sparring, og du afslutter forløbet med 1 dags praktisk eksamen.
Mellem undervisningsdagene arbejder du med mødedesign og træner i at bruge metoderne i din hverdag som facilitator. Undervejs læser du 5-600 sider som forberedelse.
Undervisningsformen er:
Djøfs digitale læringsportal forstærker din læring på kurset med forskellige læringsaktiviteter og materialer. Sammen gør vi noget godt for miljøet ved at spare på det trykte materiale.
Log på portalen fra en browser, lige når du har brug for det, og lær de andre deltagere og underviserne at kende allerede før kurset.
Du kan tilkøbe en kompetencegivende diplomeksamen mod en merbetaling på 5.500 kr. ekskl. moms. Diplomeksamen bliver afholdt samtidig med den praktiske eksamen af Zealand i samarbejde med Djøfs Kurser og Uddannelser.
Det siger tidligere deltagere
Gennemsnitlig tilfredshed
4.5
36 bedømmelser
Når du tilmelder dig et kursus eller en uddannelse hos os, bliver du automatisk inviteret til at deltage i 1,5 times gratis læringsworkshop.
På workshoppen ’100% læring’ får du metoder til at øge dit læringsudbytte før, under og efter dit kursus. Du kan også supplere workshoppen med vores gratis onlinelæringskursus på Djøfs læringsportal.
Det er Djøfs bidrag til at øge din læring, så du og din arbejdsplads får et markant større udbytte af dit kursus.
Praktisk information
Her får du svar om de vigtigste praktiske informationer. Har du andre spørgsmål, så kontakt os endelig.
Se yderligere praktiske informationer og FAQ om kurserMedlemmer
26.900 kr. ekskl. moms
Ikke-medlemmer
29.900 kr. ekskl. moms
Du kan tilkøbe en kompetencegivende diplomeksamen mod en merbetaling på 5.500 kr. ekskl. moms
Se alt om, hvornår og hvordan du kan afmelde dig i vores handelsbetingelser.
Vi kan levere Djøfs kurser som interne virksomhedskurser, tilpasset eller skræddersyet efter behov.
En måned før start modtager du eller din arbejdsplads en faktura.
Se alt om betaling i vores handelsbetingelser.
Når du tilmelder dig en aktivitet hos Djøf, skal vi bruge nogle oplysninger om dig. Du kan læse i vores privatlivspolitik, hvordan vi håndterer og beskytter dine personoplysninger.
Få ny viden og inspiration
Kontakt os
Ring på 33 95 97 00
Alle hverdage kl. 9.00-16.00.