Kursus

Økonomistyring for nye offentlige ledere

Bliv klædt på til økonomistyring i det offentlige som ny leder. Se de økonomiske muligheder, og styrk dit ledelsesmæssige handlerum.

Hvem kan deltage?
Både for medlemmer og ikke-medlemmer
Pris
11.000 kr. ekskl. moms for medlemmer
Se alle priser
Varighed

2 dage

Alle dage 9.00-16.00

Er kurset for dig?

Du er ny leder eller har været leder i et stykke tid og har budgetansvar for fx et eller flere drifts-, fag- eller serviceområder i staten, i en region eller i en kommune.

Du vil gerne blive stærkere til at forstå de økonomiske styringsbegreber og rammebetingelser for bedre at kunne ’tale med’, når budgetlægning, økonomiske analyser eller effektiviseringer er på dagsordenen.

Det får du

  • indføring i grundlæggende principper, begreber og vilkår for økonomistyring i det offentlige
  • redskaber til budgetarbejdets mange facetter i relation til fremtidige økonomiske scenarier
  • praktiske eksempler på businesscasen, effektiviseringsdagsordenen og krav til prioriteringer i organisationen og driften
  • indblik i økonomistyring som del af de strategiske ledelsesbeslutninger og evnen til at se muligheder, opmærksomhedspunkter og styringsmæssige udfordringer
  • indsigt i at udarbejde effektfuld ledelsesinformation til relevante aktører i din organisation.

Det får din arbejdsplads

Din arbejdsplads får en medarbejder, der:

  • kender rammerne og principperne for offentlig økonomistyring
  • sikrer større økonomisk stabilitet ved effektivt at planlægge og følge op på budgetter
  • bruger fx businesscases til at understøtte økonomiske beslutninger
  • bidrager til at forbedre effektiviteten og produktiviteten løbende i organisationen
  • udarbejder og præsenterer klar ledelsesinformation
  • bruger økonomiske rapporter til daglig styring og langsigtede indsatser
  • har indsigt i at skabe balance mellem ressourcer og leverancer.

Kursets indhold og forløb

Kurset tager udgangspunkt i den offentlige økonomis rammebetingelser og vilkår, som definerer dit budgetansvar for økonomistyring, budgetlægning og udvikling af ledelsesinformation.

Du lærer om kravet til strategisk ledelse og nødvendigheden af prioriteringer. Du kigger ind i behovet for at koble faglighed og økonomi, når økonomien er stram, og forventninger til leverancer er store.

Du får et godt overblik over, hvordan de økonomiske muligheder og begrænsninger påvirker dit ledelsesmæssige handlerum både fagligt og økonomisk.

  • 3. marts 2025, 9.00-16.00

  • 4. marts 2025, 9.00-16.00

Hvem møder du?

Mikkel Munk Wammen Nielsen

Underviser, Manager i revisions- og konsulenthuset PwC

Kursets form

Kurset veksler mellem oplæg fra underviseren, gruppeøvelser på baggrund af gennemgået stof og dialog i plenum, hvor du kan bringe egne udfordringer op til diskussion med de øvrige deltagere.

Djøfs digitale læringsportal forstærker din læring på uddannelsen med forskellige læringsaktiviteter og materialer. Sammen gør vi noget godt for miljøet ved at spare på det trykte materiale. Log på portalen fra en browser, lige når du har brug for det, og lær de andre deltagere og underviseren at kende allerede før uddannelsen. 

Gratis Læringsworkshop

Når du tilmelder dig et kursus eller en uddannelse hos os, bliver du automatisk inviteret til at deltage i 1,5 times gratis læringsworkshop.

På workshoppen ’100% læring’ får du metoder til at øge dit læringsudbytte før, under og efter dit kursus. Du kan også supplere workshoppen med vores gratis onlinelæringskursus på Djøfs læringsportal.

Det er Djøfs bidrag til at øge din læring, så du og din arbejdsplads får et markant større udbytte af dit kursus.

Fortæl mig mere om ’100% læring’

Praktisk information

Her får du svar om de vigtigste praktiske informationer. Har du andre spørgsmål, så kontakt os endelig.

Se yderligere praktiske informationer og FAQ om kurser
Hvor foregår det?
Djøf Møde & Event
Nørre Voldgade 106, 5. sal
1358 København K
Denmark
Hvornår foregår det?
3.-4. marts 2025, 9.00-16.00
Hvad koster det at deltage?
Medlemmer
11.000 kr. ekskl. moms

Ikke-medlemmer
12.500 kr. ekskl. moms

Hvornår skal jeg senest tilmelde mig?
24. februar 2025, 16.00
Hvem kan jeg kontakte, hvis jeg har spørgsmål?
Mette Loft
mel@djoef.dk
33 95 98 30
Hvornår er afmeldingsfrist?

Se alt om, hvornår og hvordan du kan afmelde dig i vores handelsbetingelser.

Kan kurset blive holdt hos os?

Vi kan levere Djøfs kurser som interne virksomhedskurser, tilpasset eller skræddersyet efter behov.

Hvordan betaler jeg?

En måned før start modtager du eller din arbejdsplads en faktura. 

Se alt om betaling i vores handelsbetingelser.

Hvordan håndterer I mine personoplysninger?

Når du tilmelder dig en aktivitet hos Djøf, skal vi bruge nogle oplysninger om dig. Du kan læse i vores privatlivspolitik, hvordan vi håndterer og beskytter dine personoplysninger. 

Få ny viden og inspiration


I Djøfs kalender kan du finde en lang række af faglige og sociale arrangementer, kurser og netværksgrupper, der handler om alt fra personlig udvikling, aktuelle samfundsemner, lovændringer, ledelse, trivsel og meget mere. Skal du med?