Kursus

Skab tilfredshed i sagsprocesser

Lær at ændre dynamikken i en sagsgang, så du både skaber større oplevet tilfredshed i sagsprocesser, får opbakning i svære sager og forebygger klager.

Hvem kan deltage?
Både for medlemmer og ikke-medlemmer
Pris
5.500 kr. ekskl. moms for medlemmer
Se alle priser
Varighed

1 dag

9.00-16.00

Er kurset for dig?

Du leverer nogle gange dårlige nyheder til en borger, en klient eller et medlem. Fx træffer du afgørelse på vegne af en myndighed, forhandler for et medlem eller hjælper en klient med en svær sag.

Du savner en mere systematisk tilgang til at forbedre oplevelsen for borgeren, klienten eller medlemmet. Du ønsker at forebygge klager, og du har fokus på at skabe tilfredshed i sagsprocesser.

Måske er du jurist eller advokat, men du er velkommen uanset din faglige baggrund.

Det får du

  • indsigt i teorien om procesretfærdighed
  • redskaber til at navigere i svære sager
  • kendskab til undersøgelser på området
  • metoder til at analysere og vurdere virkningerne af den valgte sagsgang
  • viden om kommunikationens betydning i processen
  • træning i at skabe tilfredshed i sagsprocesser til trods for afslag
  • øvelse i at professionalisere din måde at kommunikere på, fx i forbindelse med afgørelser og undersøgelser
  • sparring og feedback på at håndtere konkrete sager.

Det får din arbejdsplads

Din arbejdsplads får en medarbejder, der:

  • skaber bedre procesflows og bidrager til større oplevede tilfredshed i sagsprocesser
  • forstår grundstenene i procesretfærdighed, håndterer svære sager og forebygger klager med klar kommunikation
  • opbygger tillid og forståelse hos fx borgere og klinter, selv ved negative afgørelser
  • kan analysere og vurdere sagsgange for løbende forbedringer
  • har teknikker til at reducere stress og følelsesmæssig belastning.

Kursets indhold og forløb

På kurset lærer du at tilrettelægge en proces, der skaber tilfredshed og retfærdighed set med borgerens, klientens eller medlemmets øjne. Du lærer at give en større oplevelse af procesretfærdighed, så din succesrate bliver højere, og du mindsker risikoen for at møde klager og negativ feedback på fx SoMe.

Du får indsigt i, hvordan du skaber gode procesflow, som sikrer større tilfredshed i sagsbehandling med borgerkontakt eller fx bedre medlemsservice, bedre klientpleje eller mere effektiv klagebehandling.

Lær de fire grundelementer til at skabe tilfredshed i sagsprocesser

På kursusdagen får du et overordnet indblik i begrebet procesretfærdighed, og du arbejder med de fire grundelementer: neutralitet, tillid, respekt og det at føle sig hørt.

Ved at bruge de fire elementer og vælge måden, du agerer på i afgørelses- og beslutningssituationerne, kan du tydeligere påvirke oplevelsen af tilfredshed i sagsprocesserne. Du får værktøjer undervejs til at navigere optimalt i processen og til at koble metoderne til dit praktiske arbejde.

Dagen giver dig:

  • metoder til at arbejde med procesretfærdighed
  • redskaber til at håndtere processen, så du skaber tilfredshed
  • træning i at være neutral, opbygge tillid og sikre, at alle parter føler sig hørt og respekteret
  • viden om, hvad der opbygger den enkeltes oplevelse af procesretfærdighed
  • teknikker til at analysere de svære sager.

Hvorfor lære om procesretfærdighed?

Procesretfærdighed er den enkeltes subjektive oplevelse af sagsgangen frem til en afslutning, fx i form af en afgørelse eller konklusionen på en advokatundersøgelse eller lignende. Jo større grad af procesretfærdighed, jo større tilfredshed vil man opleve, også selvom man ’taber’ sin sag.

Afgørelser falder ikke altid i god jord hos borgeren, og klienten bryder sig ikke altid om advokatens juridiske syn på sagen. Med fokus på procesretfærdighed kan selv svære afgørelser ende med accept. Det kan endda ende med tilfredshed, fordi borgeren, klienten eller medlemmet oplevede en fair og ordentlig proces.

Flere og flere borgere sætter større og større spørgsmålstegn ved myndigheders afgørelser. Der er forinden googlet, familiens advokat er spurgt til råds, eller en vens kone har haft en lignende sag. Vejen til klager, Facebook-modstandsgrupper og offentlig pegen fingre af den enkelte medarbejder er ganske enkelt blevet meget kort.

Derfor giver kurset dig værktøjer til så tidligt som muligt at ændre sagsgangens destruktive dynamik. Det giver ikke blot mere tilfredse borgere, medlemmer eller klienter, det reducerer også din stress og de følelsesmæssige belastninger, som du kan blive udsat for – og det kan derfor resultere i større trivsel.

Hvem møder du?

Mie Marcussen

Cand.merc.jur., mediator og master i konfliktmægling, forfatter og indehaver af Marcussen & Company

Kursets form

Kurset er bygget op af en række elementer, der understøtter din læring:

  • Du får præsenteret korte teoretiske oplæg, som skal åbne op for dialog og refleksion.
  • Du deltager i praksisnære øvelser og dialog i både grupper og plenum.
  • Du tager udgangspunkt i dine konkrete erfaringer og cases: Hvad oplever du? Hvad er svært eller udfordrende?

Kurset svarer til 7 lektioner i forhold til den obligatoriske efteruddannelse for advokater og advokatfuldmægtige. Kurset er forhåndsgodkendt hos Advokatsamfundet.

Undervejs på kurset forstærker Djøfs digitale læringsportal din læring med forskellige læringsaktiviteter og materialer. Sammen gør vi noget godt for miljøet ved at spare på det trykte materiale.

Log på portalen fra en browser, lige når du har brug for det, og lær de andre deltagere og underviseren at kende allerede før kurset.

Det siger tidligere deltagere

Kurset anbefales på det varmeste til alle jurister. Som advokat kan jeg bruge de ting, kurset giver. Det ved jeg vil gælde for enhver advokat. Skynd dig at melde til.

Allan Ohms, Advokat (H), Forum Advokater, Advokatanpartsselskab

Underviseren er vanvittig dygtig til at formidle praksisnært med masser af gode eksempler, så det "nemt" kan omsættes til daglig praksis.

Susan Iversen, Borgerrådgiver, Vordingborg Kommune

Bonus: 1,5 times læringsworkshop

Når du tilmelder dig et kursus eller en uddannelse hos os, bliver du automatisk inviteret til onlineworkshoppen ’100% læring’.

På 1,5 time får du metoder til at øge dit læringsudbytte før, under og efter dit kursus. Du får også fri adgang til et onlinekursus om læring på Djøfs læringsportal.

Det er vores ekstra bidrag til at øge din læring, så du og din arbejdsplads får et markant større udbytte af dit kursus.

Fortæl mig mere om ’100% læring’

Praktisk information

Her får du svar om de vigtigste praktiske informationer. Har du andre spørgsmål, så kontakt os endelig.

Se yderligere praktiske informationer og FAQ om kurser
Hvornår foregår det?

6. oktober 2025

Hvor foregår det?
MBK Kursuslokaler
Pilestræde 61, 1. sal
1112 København
Hvad koster det at deltage?
Medlemmer
5.500 kr. ekskl. moms

Ikke-medlemmer
6.700 kr. ekskl. moms

Hvornår skal jeg senest tilmelde mig?
29. september 2025, 16.00
Hvem kan jeg kontakte, hvis jeg har spørgsmål?
Lene Petersen
lpt@djoef.dk
33959642
Hvornår er afmeldingsfrist?

Se alt om, hvornår og hvordan du kan afmelde dig i vores handelsbetingelser.

Kan kurset blive holdt hos os?

Vi kan levere Djøfs kurser som interne virksomhedskurser, tilpasset eller skræddersyet efter behov.

Hvordan betaler jeg?

En måned før start modtager du eller din arbejdsplads en faktura. 

Se alt om betaling i vores handelsbetingelser.

Hvordan håndterer I mine personoplysninger?

Når du tilmelder dig en aktivitet hos Djøf, skal vi bruge nogle oplysninger om dig. Du kan læse i vores privatlivspolitik, hvordan vi håndterer og beskytter dine personoplysninger. 

Få ny viden og inspiration


I Djøfs kalender kan du finde en lang række af faglige og sociale arrangementer, kurser og netværksgrupper, der handler om alt fra personlig udvikling, aktuelle samfundsemner, lovændringer, ledelse, trivsel og meget mere. Skal du med?