Brug dit speciale strategisk til at lande jobbet - det gjorde Frederik

Frederik Riber Larsen

3 minutter

Kopier link

Du ved sikkert godt, at dit speciale kan blive genvejen til dit første job. Måske arbejder nogle af dine studiekammerater allerede mod det mål. Men hvordan dælen gør du det? Vi har talt med Frederik Riber Larsen, og han har gode råd til, hvordan du bruger specialet strategisk.

- Det er jo os, der er fremtiden! Men det skal vi tage seriøst og positionere os selv til arbejdsmarkedet.

Sådan lyder det energisk fra Frederik Riber Larsen, der gerne vil hjælpe andre studerende til at bruge specialet som spydspids ind på jobmarkedet: 

- Man skal droppe den der tanke om, at man er heldig at få arbejdet. Jeg er stor tilhænger af at man husker, at virksomheden jo også er heldig at få en nyuddannet med masser af appetit på arbejdslivet og al den nyeste viden.

Frederik har selv brugt specialeskrivningen til at skyde sit arbejdsliv i gang. Vi har bedt Frederik forklare, hvordan hans principper kan hjælpe dig - også selv om du ikke arbejder med sports tech.

 

1. Overvej hvor du vil arbejde om et år

- Mange af mine medstuderende tænkte ikke specialet et skridt videre, og de glemte måske at spørge sig selv: Hvordan kan det her skabe værdi for min kommende arbejdsplads? Og det er ærgerligt, når vi har så mange kloge studerende og så sindssygt mange fede virksomheder her i Danmark. Derfor synes jeg, man skal spørge sig selv, før man starter på specialet, hvor man gerne vil arbejde, når man er færdig og så tilrettelægge specialet efter dét.

2. Se dit speciale som springbrættet til dit drømmejob – også selv om du er generalist

-Du skal først og fremmest gøre dine evner og den værdi, du kan skabe så konkret som du overhovedet kan. På uni har du lært at redegøre, analysere, diskutere og konkludere. Det skal du bruge til at give organisationer gode bud på, hvordan du løser deres problemer. Jeg udviklede selv tre go to market-modeller i specialet, som virksomheder i en vækstindustri kunne bruge – der følte jeg næsten de blev nødt til at ansætte mig.

I stedet for at spørge, om man må interviewe virksomheden til sit speciale, så husk, at I hjælper dem med at få den nyeste viden.

Frederik Riber Larsen, brugte specialet på CBS som springbræt til arbejdslivet

3. Bliv ekspert på et nicheområde, så værdien i dit speciale overstiger gennemsnittet

- Kig først på dit felt eller fagområde. Hvis du læser X eller X, så find ud af, hvad der er de største udfordringer i de her fag. Husk, at tid er penge, så overvej, hvordan du kan reducere arbejdstiden i en branche, fx via AI. Det er der mange organisationer, der arbejder med lige nu. Tag gerne et ”disruption”-mindset, hvor du måske tager noget, der virker i andre brancher og bruger et andet sted.

4. Løs et samfundsfagligt problem.

- Forhold dig konkret til løsningsmuligheder, så virksomheder kan bruge din viden til at opnå værdi ved at ansætte lige præcis dig.

5. Brug empiriindsamlingen til at bygge dit netværk.

- Mange laver interviews med virksomheder som del af deres speciale. Her skal man altid huske at forklare tydeligt, at man jo hjælper virksomheden ved at låne lidt af deres tid. I stedet for at spørge, om man må interviewe dem til sit speciale, så sig, at I gerne vil hjælpe dem med at få den nyeste viden om, fx hvordan de bedre kan anvende AI i deres arbejde eller hvordan de får en konkurrencefordel i markedet. Det er jo sandheden, for virksomhederne får adgang til resultatet af jeres undersøgelse. Og så har det den fordel, at du lærer nogle mennesker at kende fra din udvalgte virksomhed, hvilket er en kæmpe fordel, når du skal lande jobbet – måske kan de forbinde dig videre med andre relevante kollegaer eller hjælpe med en kaffeaftale med nogen i deres eget netværk.

6. Skriv tak tre gange!

- Første gang er når du har fået interview-aftalen på plads. Anden gang er, når du har afholdt interviewet. Og tredje gang er, når du har forsvaret specialet. På den måde bliver du synlig tre gange og får plus på good will-kontoen – det er jo potentielt din kommende arbejdsgiver, du skriver til.