Kontakt os
Ring på 33 95 97 00
Alle hverdage kl. 9.00-16.00.
- Jeg havde vejledning flere gange sidste uge med studerende, der skriver om netop brugen af AI på studiet. Sådan starter Christian Hendriksen, adjunkt på CBS og forsker i brugen af AI. Vi har ringet for at spørge ham, hvordan man som studerende egentlig kommer i gang.
- AI er en sprogmodel, der er bygget til at lave tekst. Det er den virkelig god til.
- Den skriver så overbevisende, at man tror på dens intelligens, men den er ikke et orakel. Den kan både opdigte information, og så er teksten tit generisk og sjæleløs. Men her er det altså vigtigt, at du som studerende selv gør dig kloge tanker og ikke bare får AI’en til det.
- Det er vigtigt, at du fortæller AI’en, at du fx læser på CBS, hvilket år du er på. Hvad du har svært ved. Og hvad du skal bruge AI’ens svar til.
- AI er tunet til at være ekstremt responsiv. Derfor får du ofte et ret langt svar, og dermed bliver svaret også mere brugbart, jo mere du itererer på det, altså spørger uddybende.
- Bare brug det sprog der falder dig ind. AI er god til at tage en ustruktureret lang talestrøm fra dig, hvor du taler den ind på emnet. Du skal ikke skal kæle for sætningerne, men bare sørge for at give al den vigtige kontekst for opgaven.
Bliv dygtig til at bruge ChatGPT og andre AI-værktøjer til at optimere din studietid, gøre den mere effektiv og tage din læring til nye højder. Det er d. 27. februar 2025, kl. 15-18 online.
Fem tips til AI på studiet, som du kan bruge allerede i dag
- AI kan strukturere hele din studie- og læseplan. Og alle de gange du kommer bagud? Der kan den også give dig et struktureret bud på, hvordan du kommer med igen.
Sådan gør du:
- Tag din fagplan og copy-paste den ind i AI’en, og sig så: ”Jeg studerer på CBS, jeg vil gerne fokusere på, hvordan jeg læser op på 3 uger til den her eksamen. Du skal vide, jeg har svært ved at læse lang tid ad gangen. Jeg går til yoga mandag og torsdag, og om onsdagen går jeg altid i biografen.”
- Det giver dig en ekstremt god læseplan. Og så skal du huske de tre principper, især det med at iterere på din plan. Det kan give en kæmpe ro og på et øjeblik løse en opgave, som ellers er ekstremt ressourcekrævende for universitetet eller din vejleder at gøre. På samme måde kan du få den til at bryde opgaver ned i mindre biddet og gøre alt overskueligt for dig.
- Vi har alle læst en tekst, sikkert Foucault, som er mega abstrakt og svær at forstå. Og det mindst effektive er at læse det hele én gang til. Her er det ekstremt brugbart at have en samtale med AI og få den til at bryde stoffet ned for dig. Men husk at læse teksten selv først, så du øver dén disciplin og ikke kun får AI’ens bud.
- Den kan ikke altid gengive dybden i teksten, og det skal du være opmærksom på. Men den kan skabe en forståelsesramme til at hjælpe dig i gang. Du kan også bruge AI til at til at se sammenhænge til andre tekster, du ikke selv har tænkt på.
- AI kan også tage slides fra undervisningen. Og det der gør den så god er, at du kan få personaliseret din forklaring, så den passer til dit niveau.
Sådan gør du: Giv AI’en teksten eller materialet, du arbejder med, og sig til den, at du ikke forstår det, og bed den gøre det enklere. Det er kontekst for modellen, som hjælper den til at hjælpe dig.
- De mindst effektive måder at forstå akademiske tekster på, er at læse dem igen og igen, at skrive noter imens, og ved at bruge highlighter, mens du læser. I stedet skal du bruge AI’en til at lave en low stakes test. Hvis man har læst amerikanske lærebøger, kender man den lille quiz, der ofte kommer til sidst. Det er en af de bedste måder at lære på.
Sådan gør du: Giv AI’en din akademiske tekst eller en PowerPoint og bed den lave en test med tre spørgsmål med hver tre svarmuligheder. Det er den virkelig god til.
- Igen kan du adaptere det til dit niveau, hvor du først læser teksten selv, så beder AI’en forklare den for dig og til sidst tager en low stakes test, som AI’en har skabt.
- Meget undervisning i Danmark er tværdisciplinært, selv om mange undervisere er uddannet i kun én disciplin. Og når din underviser kun er trænet i ét fag, kan din underviser ikke altid binde det sammen med andre fag. Det kan AI sagtens.
- AI’en ved godt hvordan to fagområder spiller sammen og hvordan man kan angribe et spørgsmål fra forskellige teoretiske eller metodiske vinkler. Jeg opfordrer altid mine studerende til at have den slags samtaler med AI’en før deres vejledning hos mig. Så er vi foran, inden vi overhovedet er startet.
- Hvis I i en gruppe arbejder helt forskelligt med AI, risikerer I at I ikke følger de retningslinjer I skal, at I bruger den for meget eller for ukritisk, og det er kontraproduktivt – især hvis I skal smide materiale ud igen.
- CBS og AU har tilladt brugen af generativ AI på bacheloren og specialet. Det kræver en metodisk diskussion, før I går i gang.
- I kan tage udgangspunkt i rådene ovenfor til at skabe en fælles ramme, så I går i takt i gruppen. Og der er ingen tvivl om, at AI’en kan gøre de store opgaver langt mere effektive og mindre stressende – den kan jo planlægge hele specialeforløbet og endda bedre end de fleste studerende og jeg selv som vejleder ville kunne.
- På den måde risikominimerer I hele processen og får et bedre resultat og en sjovere proces.
- Alle skal selvfølgelig følge det regelsæt som universitetet har lagt op. Men det kan være en rigtig god idé at spørge den kursusansvarlige i starten af kurset, hvad deres AI-politik er. Det kan give klarhed i et specifikt fag om der er nogle ting man må bruge AI til, og det kan give ro i maven at den klarhed findes, og de kursusansvarlige har et bedre overblik over deres eget kursus, så de kan tit forklare, hvilke ting det giver mening at bruge AI til.
Når vi spørger Christian Hendriksen hvilke AI-værktøjer, han anbefaler til studierne, melder han kontant ud:
- Der er ingen grund til at bruge gratis ChatGPT længere.Kontakt os
Ring på 33 95 97 00
Alle hverdage kl. 9.00-16.00.