Ekspertens tre råd til at bygge relationer til frokost på dit nye job

Guide til frokostsnakken
Kopier link

- Det sociale er krævende for alle i starten. Det gælder både introverte og ekstroverte. Sådan siger Mai-Lis Sandvei Skotte, som hver uge rådgiver Djøf-medlemmer, der er nye på arbejdsmarkedet. Få hendes råd til at bygge relationer over frokosten her.

Som ny på arbejdsmarkedet skal du lære en masse nye mennesker at kende. Og hvilket sted er egentlig bedre end frokosten? 

Spil med åbne kort om at du er ny

- Gå autentisk ind i de situationer, hvor du kan blive lidt selvbevidst og sig ”Hej, jeg er ny her og er nysgerrig på at lære andre at kende her. Er det okay jeg sætter mig hos jer?” Det er godt at udfordre sig selv, for folk bliver som regel glade. Det er jo virkelig forfriskende, at der kommer en ny og gør og siger tingene på sin måde. Man skal have tiltro til, at folk tager godt imod det.

Tag hv-spørgsmålene med i baglommen

- Dine nye kollegaer vil reagere positivt på dit nysgerrige mindset, og ingen forventer jo, at du kender dem allerede.

Seks idéer til (arbejdsfokuserede) spørgsmål til frokosten

Vær åben og nysgerrig og del ud af dig selv, men tænk over hvor meget du selv vil dele, så du ikke overskrider din egen grænse.

  • Hvad fylder i dit arbejde lige nu?
  • Hvilken afdeling sidder du i? Hvad har I særligt fokus på i din afdeling?
  • Hvis du skulle give mig et godt råd om, hvordan man arbejder godt sammen med den og den chef, hvad ville det så være?
  • Dengang du var ny, hvad ville du så gerne have vidst?
  • Hvem synes du er gode at spare med om de daglige opgaver?
  • Hvordan avancerer man her på arbejdspladsen?

Lyt ægte og vær generøs

- Det er vigtigt, at du modtager den viden, du får fra dine nye kollegaer med oprigtig interesse. Og det at give noget af sig selv tilbage giver en god dynamik. 

- Det er også vigtigt at sige tak og have en opmærksomhed på dine kollegaers behov. 

- Og så kan nogen godt glemme at snakke med kollegaer andre steder i organisationen, som har en understøttende funktion, fx IT og rengøringshjælpen eller receptionisten. Der er det altid en god idé at være generøs med sin tid og opmærksomhed, når man bygger nye relationer.