Kunsten at sige nej – sådan gør du

Sig nej
Louise Tuborgh
Kopier link

Nej. Et lille bitte ord, som mange har svært ved at sige på jobbet. Her får du tips til hvornår, du skal sige fra, og hvordan du gør det på en god måde.

Du kender det måske. Det er fredag, og du glæder dig til at holde fri. Så kommer en kollega og spørger, om du har tid til at hjælpe med en hasteopgave. Hvis du siger ja, ryger dine planer for weekenden. Omvendt vil du gerne være en god kollega. Så hvad siger du – ja eller nej?

- Det er selvfølgelig en afvejning. Men du skal kunne sige nej nogle gange, hvis du vil passe på dig selv gennem et langt arbejdsliv. Særligt når du er videnarbejder, for så er dit arbejde typisk grænseløst, og den næste kunde eller kollega, der vil dig noget, er sjældent langt væk,” siger Jakob Sloth Petersen, der er karriererådgiver i Djøf. 

Han peger på to alarmklokker, du især skal være opmærksom på. Nemlig når dine manglende nej’er går ud over din balance mellem arbejde og fritid, og når de æder for meget af den tid, du har til at løse de kerneopgaver, du bliver målt på. 

Stå ved dine prioriteter 

Der kan være flere grunde til, at du sluger dit nej. Måske frygter du at blive mindre populær, at skabe dårlig stemning eller at gå glip af spændende opgaver i fremtiden. Eller måske vil du hellere tage (endnu) én for holdet end at sende aben videre til dine travle kolleger.

Men du gør dig selv – og arbejdspladsen – en bjørnetjeneste ved ikke at sige fra. ”Helt grundlæggende er det ledelsens ansvar at lede og fordele arbejdet, så opgaver og ressourcer matcher hinanden. Men din leder har svært ved at vurdere, hvornår kapaciteten er presset, hvis du og kollegerne siger ja, hvor I burde sige nej,” siger Jakob Sloth Petersen.

Har du lidt for svært ved at sige nej, kan det få store konsekvenser for dig. I værste fald kan du få stress. Og i alt fald vil du gå på kompromis med dine egne prioriteter – og det tærer på din jobglæde og selvrespekt, hvis du altid løber med på de andres ønsker, krav og opgaver. Har du omvendt redskaberne til at sætte grænser, bliver du en bedre kollega og samarbejdspartner.

- Når du siger nej og tager ansvar for det, du selv skal nå, køber du dig til mere overskud. Og når du er ovenpå, kan du typisk nemmere vurdere, hvordan du eventuelt kan være med til at løse den næste opgave, nogen gerne vil have din hjælp til,” siger Jakob Sloth Petersen.


1. Køb tid 

Det kan være svært at give et godt svar, når du har kunden i røret, eller chefen står ved dit skrivebord. Måske kommer du til at lyde sur og afvisende, eller også kommer du til at sige ja – selvom du mente nej. Forsøg derfor at købe dig tid. Du kan fx sige ”Vil du ikke sende mig en mail om det?” eller ”Kan du komme tilbage om 10 minutter? Jeg skal lige have overblik over mine andre opgaver.”

2. Anerkend

Selvom du ikke har tid til opgaven, så husk på, at din chef, kunde eller kollega er i sin gode ret til at spørge om din hjælp. Anerkend den andens situation og det ønske, han eller hun kommer med. Fx ”Jeg kan godt se, at du står i en presset situation.”

3. Begrund

Forklar så, hvorfor du ikke kan hjælpe. At du fx selv har deadline på en opgave, eller at du har planer, som gør, at du ikke kan arbejde ekstra timer den dag. Husk at være tydelig, for du åbner op for forhandling, når du er vævende. Sig ”Jeg er ved at skrive en vigtig rapport for min kunde”, i stedet for ”Det kommer nok til at knibe med tiden.”

4. Husk altid alternativet

Det gode nej-svar indeholder også altid et konstruktivt ”men” – et alternativ, som kan fungere for dig. Fx ”Jeg kan ikke i dag, min to-do-liste er fuld, men jeg kan finde en time på mandag,” eller ”Jeg kan ikke tage med til mødet, men jeg vil gerne give dig et kvarters sparring på din præsentation.”

5. Stå fast

Dit nej er ikke det udfald, din modpart ønsker. Derfor vil din leder, kunde eller kollega ofte udfordre dit svar, fx med et ”Jamen, du skal kun bruge et par timer på det.” Men stå fast på dit svar, bevar roen og gentag det, anbefaler Jakob Sloth Petersen. ”Sig stille og roligt: ”Jeg kan godt forstå, det er en vigtig opgave. Jeg sidder selv med en deadline på et notat til direktionen. Så jeg kan ikke deltage på dit møde. Du må gerne spørge en anden gang, så har jeg måske bedre tid.”