Kontakt os
Ring på 33 95 97 00
Alle hverdage kl. 9.00-16.00.
Christian Groes og Dennis Nørmark, forfattere til bogen Gid min chef var høvding
... Og statistikker viser, at halvdelen af dem, der siger op, gør det på grund af deres leder.
Trods snak om behovet for empati og tillid, dominerer topstyring og mikromanagement nemlig stadig. Og derfor skal vi tilbage til vores oprindelige ledelsesform, høvdingeledelse, præget af ydmyghed og harmoni.
Sådan lyder det fra to antropologer, der i en ny bog opfordrer til en revolution, der kan skubbe dårlige ledere ud og få flere høvdinge ind.
Vi spurgte medforfatter Dennis Nørmark, hvorfor dårlige chefer stadig accepteres, og hvordan høvdingeledelse kan ændre på det.
Det bygger på en vrangforestilling om, at god ledelse kræver hårdhed, disciplin og brutalitet.
Dennis Nørmark, antropolog og medforfatter til bogen Gid min chef var høvding
I de oprindelige samfund var magt ikke organiseret hierarkisk som i dag. Høvdingene kunne ikke udstikke ordrer og skulle konstant vinde gruppens tillid. Blev de for magtbegærlige, blev de smidt ud. Deres opgave var at holde fællesskabet sammen, lytte, løse konflikter og styrke gruppens sammenhold. Desuden handlede lederrollen om at sikre gruppens overlevelse og tilpasse sig, når omgivelserne forandrede sig. Og på den måde havde datidens samfund interessant nok samme mål som nutidens organisationer. Det handlede om at afværge trusler, holde øje med konkurrenter og om at overleve, hvilket alt sammen krævede en ydmyg og egalitær ledelsesstil.
Sat på spidsen skal ledere se deres rolle mere som pedel
Dennis Nørmark
- Den ydmyge tilgang til ledelse bør integreres i moderne organisationer. Sat på spidsen skal ledere se deres rolle mere som pedel, servicemedarbejder eller facilitator for medarbejderne, ikke som den der er øverst i hierarkiet. I det hele taget overlade flere beslutninger til medarbejderne, som jo ofte er de bedste til at træffe de rigtige valg i deres eget arbejde. Og så skal de hylde medarbejdernes succeser og ikke deres egne, og anerkende dem for deres resultater.
- Tillid er også et træk, vi kan bruge i moderne organisationer. Og at vinde den fra medarbejderne, kræver empati og nærvær. Det indebærer også nysgerrighed på medarbejdernes forskelligheder, og at chefer ser diversitet som en styrke og ikke som noget irriterende.
- Og så bør ledere, ligesom høvdingene, i højere grad bruge energi på at fortælle virksomhedens historie. De skal vise retning, men uden samtidig at dominere.
Dyk ned i høvdingeledelse med Dennis Nørmark. Han er taler på Djøfs konference, Organisationer i bevægelse 2024.
Konferencen løber af stablen 5. december på Radisson Blu Scandinavia i København.
- I bogen har vi talt med mange medarbejdere, der roser deres ledere for at lytte, have empati og for at have en mere ydmyg tilgang til deres egen rolle. Desuden er det ofte også ledere, der giver medarbejderne større ansvar og ikke mindst æren for succeserne bagefter.
- Selvom vi ikke med sikkerhed kan sige, hvordan den ledelsesform påvirker medarbejderne, kan vi se, at samme organisationer har lavere stress og sygefravær og en højere grad af jobtilfredshed. Ligesom de også har lettere ved at tiltrække og fastholde ansatte. Og samtidig er det interessante ved organisationerne, at de præsterer godt økonomisk. Det må jo vidne om, at ledelsesformen ikke er ineffektiv, men tværtimod er bæredygtig.
- Vi skal generelt til at granske vores ledere nærmere og fokusere mere på, hvem de er som personer end på deres resultater. Lave mere research på dem, når vi søger jobs, ikke mindst på de sociale medier. Er det en person, der mest skriver om sig selv eller også om organisationens succeser. Måske endda tage referencer på dem.
Kilde: ´Gid min chef var en høvding. Sådan får vi de ledere, vi fortjener´ af Christian Groes og Dennis Nørmark, Gyldendals Forlag.
- Medarbejdere spiller en vigtig rolle, for det er dem, der kan fortælle, hvad deres ledere gør forkert, og hvad de bør gøre bedre. Og man kan godt have en chef, der ikke opfører sig som en høvding, men gerne vil være det alligevel. For mange chefer har måske udviklet sig i en dårlig retning, fordi de har forsøgt at tilpasse sig vores skæve ledelsesideal. De oplever selv, at de gør det godt og udøver en bestemt ledelse, fordi de tror, at det er det, der forventes af dem.
- Men sandheden er, at ingen har fortalt dem, at deres måde at lede på ikke virker. At den har den stik modsatte effekt, og at der er derfor, de ansatte siger op. Så måske vil de gerne vide det og rent faktisk have mulighed for at forbedre sig.
Kontakt os
Ring på 33 95 97 00
Alle hverdage kl. 9.00-16.00.