1. Bliv en dygtig prompter
En chatbot er en kommando-robot, og den er ikke bedre end det input, du fodrer den med. Jo mere præcise prompts du giver, jo bedre svar får du.
Du skal skrive konkrete og skarpe prompts for at få brugbare svar. Du skal blandt andet forklare dit projekt, formål og målgruppe – fx at du skal skrive en jobansøgning til et bestemt job i en given virksomhed. Du skal også beskrive konteksten og hvilken tone, længde, stil og struktur, du ønsker, svaret skal have. Du kan give eksempler på velfungerende indhold, fx en skarp jobansøgning.
Er du ikke tilfreds med det svar, du får, så forklar hvorfor, bed om et nyt og præciser, hvad der skal nuanceres eller ændres,” siger Helle Hvilshøj.
2. Hvad kan du? Og hvad driver dig?
Har du svært ved at sætte ord på dine kompetencer og det, der motiverer dig? AI kan hjælpe dig med at sætte ord på netop det, så din jobsøgning bliver bedre og mere fokuseret.
- Du kan uploade dit cv og bede chatbotten komme med en liste over de kompetencer, du har tilegnet dig gennem uddannelse og erhvervserfaring. AI’en giver typisk et mere nuanceret svar, end du selv ville komme frem til. Du kan også bede chatbotten om hjælp til at afklare, hvad der motiverer dig. Bed den indtage en rolle som rådgiver med ekspertise i motivation og fortæl, at den skal interviewe dig med udgangspunkt i dit cv. Bed den stille et spørgsmål ad gangen, vente med at stille næste spørgsmål, til du har svaret, og tage udgangspunkt i dit svar når den stiller næste spørgsmål, foreslår Helle Hvilshøj.
3. Vær opmærksom på AI’s begrænsninger
AI er et effektivt værktøj, men det er ikke fejlfrit. Du skal derfor altid faktatjekke og forholde dig kritisk til de svar, du får.
- Du bør altid være opmærksom på, at AI kun er et supplement til din jobsøgning, for netværk og den personlige kontakt er stadig afgørende. Tænk på det sådan, at en kombination af den digitale og personlige indsats, giver dig det bedste resultat. Hvis du eksempelvis beder en AI om at analysere et jobopslag, kan du tage udgangspunkt i analysen og derefter ringe til arbejdsgiveren for at få svar på opfølgende spørgsmål, siger Helle Hvilshøj.
Har du spørgsmål eller brug for rådgivning om AI, så kan du som medlem af Djøf kontakte os på 33 95 97.
Download vores nye guide om AI og jobsøgning
Se, hvordan du skriver de bedste jobsøgnings-prompts, hvordan du kan bruge en chatbot til at øve dig på jobsamtalen og meget mere i vores nye guide.
Download her