Find jobbet med dit netværk og LinkedIn

Et godt fagligt netværk er guld værd, fordi det kan åbne op for nye jobmuligheder. Her er LinkedIn et godt redskab. Få vores gode råd til at netværke og vores guide til LinkedIn.

To kvinder og en mand snakker og drikker kaffe

Brug dit netværk i din jobsøgning

Et godt netværk er, når andre også vil have dig i deres netværk. Det forudsætter, at du har en sund netværksadfærd. At netværke handler dybest set om at være flink og hjælpsom, og du viser interesse for dem, du møder på din vej. Du skal skabe og pleje dine relationer.

Det kan være grænseoverskridende at skulle bede andre om hjælp. Husk på, at der ikke er tale om, at du udnytter nogen. Netværk skal altid ses som en gensidig bytterelation. På et tidspunkt vil andre også bede om din hjælp.

Sådan netværker du

Når du arbejder med dit netværk, kræver det et grundigt forarbejde og en målrettet fremgangsmåde. Spørg dig selv, hvad der kan føre dig til et job. Men husk kun at bruge dit netværk til at kvalificere din jobsøgning – og bed aldrig om et job.

Der er 3 pejlemærker, du kan læne dig op ad, når du bruger dit netværk i jobjagten.

Læring:

  • Hvem kender dit kompetencefelt?
  • Hvem kender jobmarkedet?
  • Hvem kender relevante brancher?


Fællesskab:

  • Hvem kan give dig sparring og udveksle erfaringer med?
  • Hvem kan give dig støtte, viden og ny inspiration?
  • Hvem deler samme interesse for området?


Adgang:

  • Hvem ansætter inden for en branche, fagområde eller virksomheden?
  • Hvem er villig til at dele sine kontakter med dig?
  • Hvem skal du lære at kende for at nå dine mål?


Nogle gange vil du finde svar blandt tætte relationer. Andre gange må du have fat i nogen, du kender perifert. Men for at få svar på alle spørgsmålene skal du med stor sandsynlighed udvide dit netværk.

Her kan du overveje et kaffemøde.

Husk at bidrage

En god netværker husker altid, at andre har behov for hjælp. Vær derfor åben for at byde ind med din hjælp, hvor du kan.

Tænk over, den måde du bruger sociale medier på. Især på LinkedIn. Hav altid et øje for, hvad du kan bidrage med. Det gælder begge veje: når du selv skriver et opslag eller reagerer på andres.

Det kan fx være om:

  • Viden om en branche, en faglig metode, en model eller teori, en ’best practice’ osv.
  • Adgang – hvem kender du, som kan hjælpe andre videre i kraft af deres viden eller kontakter?
  • Fællesskab – hold øje med, hvor du fx kan anerkende, udfordre, støtte eller perspektivere (Det kan bare være en kort kommentar eller et like).


Er du ikke til de offentlige opslag på sociale medier, så kan du altid sende dem en direkte besked.

Hent vores guide til LinkedIn

Din profil på LinkedIn er dit digitale visitkort. Her kan du vise andre din faglighed, opsøge insiderviden, finde dit næste job eller kunde – eller selv blive fundet.

Brug vores guide til at give din profil et løft, så du fremstår endnu mere professionel over for dit netværk og nye kontakter.

Hent guide til LinkedIn