Guide til uopfordret ansøgning

En uopfordret ansøgning kan være din genvej til drømmejobbet. Brug vores guide til uopfordrede ansøgninger til at finde nye, interessante stillinger, som aldrig bliver slået op på en jobportal.

En ung kvinde med lyst hår taler i telefon

Kom først i køen med en uopfordret ansøgning

En uopfordret ansøgning er din mulighed for at skyde genvej og komme først i køen til stillinger, som aldrig bliver slået op. Du vil ofte være den eneste til at søge jobbet, og du vil have mulighed for at forme stillingen.

Når du søger uopfordret, viser du virksomheden, at du er initiativrig og specielt motiveret for at arbejde for dem. Det vækker automatisk deres interesse. Især hvis du kan slå på, hvad du kan skabe af værdi for dem.

Du skal være opmærksom på, at det tager tid. Du skal undersøge virksomheden for at kunne tale ind i deres behov. Du skal også være opmærksom på, at det kan ende med ingenting, fordi det hele handler om timing. Og fordi du ikke ved, hvornår virksomheden har brug for dig, kræver dit uopfordrede arbejde, at du følger op på dine henvendelser, til forskel fra når du søger opslåede stillinger. Ellers kan dit arbejde være spildt.

Brug vores guide til at komme i kontakt med virksomhederne og søge job hos dem.

Sådan skriver du din ansøgning

Vær konkret og målrettet i din ansøgning. Den skal faktisk skrives som en opfordret ansøgning. Det handler om at sige meget konkret, hvad du kan bidrage med i den virksomhed, du søger ind i.

Når du søger uopfordret, beder du om, at modtageren giver dig lidt af sin tid. Det er derfor vigtigt, at du målretter dit materiale og sætter dig ind i virksomhedens konkrete profil og fremtidige udfordringer.

Skriv i din ansøgning:

  • Hvorfor du sender din ansøgning til lige præcis dem.
  • Hvad du kan byde ind med.
  • En kort beskrivelse af dine kompetencer i forhold til opgaver, som er relevante for virksomheden.
  • Tidspunktet for et opfølgende kaffemøde, mail eller telefon.
  • Et målrettet cv.

De har ikke efterspurgt dig, så du skal sælge dig selv. Det gør du ved at kende dine faglige, organisatoriske og personlige kompetencer, og hvordan du vil bruge dem. Du skal også kende til branchen, kunder, konkurrenter, strategi, økonomi, mission, kultur, værdier og de udfordringer, virksomheden står over for.

Bliv klogere ved at:

  • kigge på gamle jobopslag, hvor du får beskrivelser af hvilke arbejdsopgaver, virksomheden tidligere har efterspurgt medarbejdere til at løse
  • kigge på virksomhedens hjemmeside, virksomhedsprofilen på LinkedIn, Google, paqle.dk og dit netværk til at indhente information
  • ringe til virksomheden for at få mere viden.

Eksempel på uopfordret ansøgning

Hej [Virksomhed/navn på chef]

Jeg henvender mig til jer, fordi I sælger nogle spændende produkter, som jeg gerne vil være med til at markedsføre. Og så ligger bæredygtighed mig meget på sinde, hvorfor jeres fokus på grøn omstilling og klima fanger min interesse.

Jeg er uddannet cand.merc. med fokus på forretningsstrategi og markedsanalyse, og jeg tænker, at jeg kan være et relevant match, hvis I står og mangler en forretningsudvikler eller lignende.

Jeg kan på baggrund af mit studiejob og uddannelse byde ind med: viden om business intelligence/dataanalyse, analyse af markeds- og produktpotentialer samt eksisterende kunder, erfaring med BI-værktøjer såsom X, Y og Z, projektarbejde erfaring fra X branche, strategisk blik og gode kommunikative evner, nyeste akademiske forskning og viden om strategi og forretning.

Jeg kan løse opgaver inden for optimering og strukturering af forretningsgange, processer, projektarbejde og udarbejdelse, analyse og anvendelse af business intelligence. Blandt andet har jeg været med til at designe og opbygge en BI-løsning inkl. visualisering i form af dashboards.

Jeg skaber resultater gennem en analytisk og databaseret tilgang med forretning, strategi og kunder for øje. I mit arbejde tager jeg typisk rollen som den drivende og detaljeorienterede. Jeg kan gode lide at komme i mål med mine opgaver. Derfor arbejder jeg med milepæle, delmål og deadlines.

Mit cv er vedhæftet, så I kan læse mere om min profil, baggrund og mine erfaringer. Jeg er opmærksom på GDPR-reglerne og giver hermed samtykke til, at I behandler mine personoplysninger i forbindelse med min forespørgsel/ansøgning.

Jeg håber på at høre fra jer, og ellers vil jeg følge op på min henvendelse inden for en uge.

Med venlig hilsen

[Navn]

Anbefaling

Vi anbefaler, at du sender din uopfordrede ansøgning på mail til en person, som du på forhånd har lavet en aftale med om at sende en ansøgning. Hvis det ikke er lykkedes dig at få en aftale, kan du fx sende ansøgningen til virksomhedens HR-afdeling. Husk i mailen at give samtykke til, at de jævnfør GDPR-forordningen må behandle dine personoplysninger i forbindelse med din henvendelse.

Vi anbefaler også, at du følger op på din henvendelse indenfor en uge, eller som du har beskrevet i din mail til virksomheden. På den måde fremstår du både handlekraftig og initiativrig, og virksomheden kan mærke dit engagement og din seriøsitet. Opfølgningen kan ske på telefon, maile eller LinkedIn. Har modtageren ikke haft lejlighed til at kigge dit materiale eller din henvendelse igennem, kan du spørge ind til, hvornår du i stedet kan tale med dem og drøfte din store interesse i virksomheden.

Medmindre du får et blankt afslag, skal du sørge for at holde dig til ilden og løbende vise din interesse og vedholdenhed ved at holde kontakten til virksomheden. Det kunne eksempelvis være ved at kommentere et indlæg fra dem, dele noget spændende du har set/læst eller spørge til specifikke opgaver.

Hvordan søger jeg job uopfordret?

Lige meget hvilken strategi du vælger, så vær opmærksom på, du er den opsøgende. Du kommer uanmeldt, og ingen venter dig. Det stiller krav til dit materiale. Er dit pitch skarpt nok, og ser virksomheden en værdi i dig, så fortsætter processen helt automatisk. Med den rette strategi øger du chancen for, at det sker.

Den hurtige

Den hurtige er kold canvas. Det betyder, at du ringer til receptionen og fortæller kort, at du gerne vil arbejde for dem og vil sende dem dit cv og ansøgning.

Denne strategi er hurtig. Men knap så konkret for virksomheden. Du undgår at få vigtig information, som du kan bruge i din ansøgning og dit cv. Der er stor risiko for, at dit materiale rammer ved siden af, og at du ikke vækker deres interesse. I værste fald risikerer du, at ansøgning og cv ikke kommer frem til rette vedkommende.

Brug kun metoden, hvis du er 100% sikker på virksomheden og deres behov.

Den målrettede

Her går du i dybden med din research. Ring op og spørg efter den person, der ansætter inden for det område, du gerne vil byde ind på. Når du kommer frem til den rette person, skal du sikre dig, at vedkommende har tid til at tale med dig. Hvis ikke, så forsøg at aftale et andet tidspunkt.

I din opringning kan du fx sige, at du har hørt godt om virksomheden, og du gerne vil lægge billet ind på et job med en uopfordret ansøgning. Derfor vil du gerne høre lidt mere om virksomheden. Vær forberedt på at præsentere dig selv, og hvad du kan.

Stil spørgsmål som fx:

  • Hvordan ser virksomhedens eller afdelingens behov ud lige nu?
  • Hvad lægger I vægt på, når I ansætter nye medarbejdere?
  • Er du interesseret i at modtage en uopfordret ansøgning fra mig?

Får du et nej på sidste spørgsmål, så spørg, om der er andre områder i virksomheden, hvor dine kompetencer kunne være relevante.

Med denne strategi får du vigtig information, som du kan bruge til at målrette dit materiale, og du ved om de er interesseret i dig. Du taler med den rette person og viser din motivation. Det øger dine chancer for, at din ansøgning bliver læst.

En personlig forpligtelse fra begge parter åbner døre. Måske kan du sende ansøgning direkte til vedkommende, og så har I allerede en dialog i gang.

Den nysgerrige

Denne metode er en udvidelse af den målrettede og gribes an på samme måde. Men her får du mulighed for at gå i dialog for at blive klogere på dine muligheder. Mærk altid efter, om de er med på legen, så du ikke trænger dig på.

Har du startet en god dialog, så stil endnu flere spørgsmål som fx:

  • Har I travlt? – Med hvad?
  • Har I opgaver, I må sige nej til? – Hvorfor?
  • Hvilke udfordringer står I overfor inden for de næste par måneder?
  • Hvor er jeres virksomhed om et år? Hvordan sikrer I, at det sker?
  • Hvordan ser jobmulighederne ud hos jer?
  • Har I en forventning om at skulle ansætte en med min profil i den nærmeste fremtid?
  • Hvilke faglige og personlige kompetencer vægter I højst?
  • Har du et godt råd til mig, der drømmer om at arbejde i din branche?

Ved at bruge denne strategi får du flere informationer, som både kan bruges til din ansøgning og dit cv. Samtidig kan det også bruges til jobsøgning hos andre virksomheder i samme branche.

Ofte vil de samme ting gå igen hos hver virksomhed, så kan du ikke få job i den ene virksomhed, kan du måske bruge din nye viden til at søge job i en anden.

Den med cv først

Her starter du med at sende et cv og lille motiveret mail, inden du ringer til dem. I denne strategi fungerer dit cv som et referencepunkt i den efterfølgende samtale. På den måde kan du forberede dem på en samtale med dig, og de kan have deres spørgsmål klar til dig.

Start med at sende dit cv i en mail til en relevant modtager i virksomheden. Skriv en motiveret tekst, der præcist fortæller, hvorfor du henvender dig. Husk, du henvender dig uden at have en aftale, så det handler om at fange din modtagers interesse med det samme. Teksten skal være kort og præcis.

Fortæl dem:

  • Hvad er din profil – herunder dine tidligere relevante erfaringer og uddannelse?
  • Hvorfor henvender du dig til lige præcis dem?
  • Hvilke opgaver forestiller du dig, at du kan være med til at løse?

Slut din mail af med at gøre opmærksom på, at du vedhæfter dit cv og ringer tilbage inden for x-antal dage.

Herefter følger du op på din mail, hvis de ikke selv har svaret dig.

I din opringning kan du starte med at sige:

"Hej, mit navn er xx. Jeg sendte dig en mail med mit cv i mandags. Har du mon haft mulighed for at læse det?"

  • Er svaret ja, så spørg: Hvad er der af muligheder hos jer for en person med min profil?
  • Har personen ikke haft mulighed for at læse din mail, så spørg: Okay, hvornår kan jeg ringe til dig igen?

Er vedkommende ikke interesseret i at tale med dig, så spørg, om en anden i virksomheden måske kunne være interesseret i at tale med dig.

Med denne strategi har virksomheden mulighed for at finde ud af, om du er relevant for dem. Du skal også huske, at dit opkald kan tage form som en jobsamtale. Derfor skal du være klar på at sælge dig selv.

En udfordring kan være at få adgang til en relevant mailadresse. Og du er ikke efterspurgt. Derfor skal din motiverede mail og cv være meget interessant for at vække deres interesse.

Den netværksbaserede

Her skal du kigge i den større kreds af mennesker, som du kender privat og professionelt. Ingen undtaget. Alle kan være relevante.

Undersøg, om du har en person i dit netværk, der kender virksomheden. Det kan du fx gøre på LinkedIn ved at søge på den virksomhed, du er interesseret i. LinkedIn viser dig, hvordan du og virksomheden er forbundet.

Kender du en, der er eller har været ansat i virksomheden, har du mulighed for at få flere oplysninger om virksomheden.

Med den netværksbaserede strategi kan du få oplysninger om den person, du gerne vil tale med. Og endnu bedre – måske vil en i dit netværk lægge et godt ord ind for dig, inden du kontakter din potentielt kommende chef.

Du får også et godt indtryk af, om det er god arbejdsplads, når andre med insiderviden fortæller om stedet.