Kontakt os
Ring på 33 95 97 00
Alle hverdage kl. 9.00-16.00.
Se forhandlingsresultaterne for vores medlemmer i det offentlige.
Hos os i Djøf blev resultaterne af forhandlingerne godkendt i to spor:
Resultater for medlemmer af Djøf Offentlig blev mødt af et overvældende ja, da det var til urafstemning blandt medlemmerne af Djøf Offentlig
Resultater for medlemmer af Offentlige Chefer blev godkendt af Offentlige Chefers bestyrelse.
Djøf meddelte på den baggrund Akademikerne, at Djøf samlet godkender OK24-resultatet, og de akademiske organisationer har også i fællesskab godkendt OK24-resultatet.
I den tekniske gennemgang kan du se resultaterne for både stat, kommuner og regioner.
Resultaterne af forhandlingerne
Den samlede ramme i den 2-årige overenskomstperiode er på 8,8%, hvoraf 7,8% anvendes til generelle procentuelle lønstigninger. Der er herudover afsat 1% af rammen til særlige formål.
De generelle lønforbedringer i perioden falder således:
1. april 2024 | 1. april 2025 | 1. november 2025 | I alt | |
Aftalte generelle lønstigninger | 4,83 | 1,27 | 0,20 | 6,30 |
Forventet udmøntning af reguleringsordningen | 1,06 | 0,04 | 0,00 | 1,10 |
Skøn for reststigning | 0,00 | 0,40 | 0,00 | 0,40 |
I alt | 5,89 | 1,71 | 0,20 | 7,80 |
Reguleringsordningen er den mekanisme, der sikrer parallelitet i lønudviklingen mellem det private og det offentlige arbejdsmarked baseret på et særligt lønindeks for den private sektor. Den matematiske model, der ligger til grund for indekset, er aftalt forbedret og mere præcis end den nuværende metode til implementering i overenskomstperioden.
Hvis det viser sig, at der ved udgangen af overenskomstperioden kan konstateres en ubalance mellem statens og den private sektors lønudvikling – positiv såvel som negativ – vil parterne sidst i overenskomstperioden drøfte, hvordan dette bedst håndteres.
For børn, der er født/modtaget 1. april 2024 eller senere, er det aftalt:
Det er desuden aftalt, at lønretten til de forældre, der får to eller flere børn ved samme fødsel, øges med 13 uger til hver af forældrene. Retten skal anvendes, inden barnet fylder 1 år.
Forbedringerne gælder også for adoptanter.
Djøf har i en længere periode arbejdet strategisk med at forbedre grundlønnen for chefer i løngruppe 1 i den statslige kontraktrammeaftale, og ved OK24 tog vi fat på et lignende projekt for løngruppe 2. Begge løngrupper er lønintervaller, hvor vi nu har fået hævet bunden af intervallet, således:
Lønændringerne, som er pensionsgivende, sker uden modregning i den samlede løn, der allerede er aftalt. Der er med andre ord tale om et særligt lønløft til mange chefer i centraladministrationen med videre.
Ændringerne har virkning fra 1. april 2024.
Over 80% af statens chefer på Djøfs forhandlingsområde er ansat på tidsbegrænsede kontrakter (åremål). For denne gruppe har en række drøftelser med arbejdsgiverne ført til en præcisering af, at åremålsansatte ikke kan stilles ringere end varigt ansatte ved uansøgt afsked.
Det er aftalt, at parterne frem mod 2026 skal optage drøftelser om en chefaftale på universiteter og kunstneriske uddannelsesinstitutioner under Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Dommeres særlige forfatningsretlige stilling lægger begrænsninger på mulighederne for individuel løndannelse for dommere. For at supplere de almindelige statslige generelle lønforbedringer, er der aftalt en særlig økonomisk pulje til dommergruppen.
Der er blevet aftalt en opsparingskonto for alle statsansatte, som betyder, at det nu bliver muligt at skabe et økonomisk grundlag for at kunne tage pauser eller foretage skift i arbejdslivet. Det vil i fremtiden blive muligt at spare fritvalgsmidler op på en konto i pensionskassen, som man får mulighed for at hæve af, hvis der er behov før pensionsalderen, til fx pauser eller sporskifte hen over et langt arbejdsliv.
I dag kan akademikere vælge, at den del af pensionen, der overstiger 16,8%, i stedet skal udbetales som løn (fritvalgsmidler). Denne grænse ændres til 15%.
Der er aftalt en generel forhøjelse af pensionsbidraget på 0,97%.
Det indebærer følgende forbedringer:
Ændringerne har virkning fra 1. april 2025
Den nye aftale om opsparing af frihed giver mulighed for at opspare afspadsering og særlige fridage til senere brug. I alt vil 2 ugers afspadsering som følge af merarbejde og særlige feriedage fremover kunne gemmes til senere afholdelse. Aftalen sikrer øget fleksibilitet, så de statsansatte kan spare op til pauser, der tilpasses den enkelte.
Denne del af forliget træder i kraft 1. april 2025.
Gruppen af retsassessorer med og uden personaleledelse har hidtil være omfattet af nogle særlige regler om puljefinansiering af deres løntillæg. Denne puljefinansiering ophæves. Lønforhandlinger skal herefter ske på baggrund af de faktiske økonomiske rammer ved domstolene. Det vil fortsat være Domstolsstyrelsen og Dommerfuldmægtigforeningen, der forhandler for retsassessorgruppen.
Ændringen har virkning fra 1. april 2024.
4. marts har Djøf sammen med de øvrige cheforganisationer og Danske Regioner landet et 2-årigt overenskomstforlig for de regionale chefer. Chefforliget er indgået indenfor rammerne af Akademikernes forlig med Danske Regioner, som blev indgået 26. februar 2024.
Den samlede ramme for det 2-årige forlig er 8,8%, hvoraf 6,53% er anvendt til generelle procentuelle lønstigninger. Det er aftalt, reguleringsordningen videreføres.
Den samlede økonomi i Akademikerforliget ser således ud:
1. april 2024 | 1. oktober 2024 | 1. april 2025 | 1. oktober 2025 | 1. november 2025 | I alt | |
Aftalte generelle lønstigninger | 4,00 | 0 | 0 | 0,25 | 0,20 | 4,45 |
Forventet udmøntning af reguleringsordningen | 0,00 | 1,76 | 0,00 | 0,32 | 0,00 | 2,08 |
Øvrige forbedringer | 0,00 | 0,00 | 2,07 | 0,00 | 0,00 | 2,07 |
Skøn for reststigning | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,20 | 0,00 | 0,20 |
I alt | 4,00 | 1,76 | 2,07 | 0,77 | 0,20 | 8,80 |
Hvis det viser sig, at der ved udgangen af OK24-perioden kan konstateres en ubalance mellem regionernes og den private sektors lønudvikling – positiv såvel som negativ – vil parterne i september 2025 drøfte, hvordan dette bedst håndteres i overenskomstperioden.
For regionsdirektører er der endvidere aftalt en tillægsforhøjelse på 30.450 kr., for koncerndirektører en forhøjelse på 24.850 kr. og for alle øvrige chefer en tillægsforhøjelse på 16.110 kr. med virkning fra 1. april 2025. Tillægsforhøjelserne er pensionsgivende og angivet i 31. marts 2018-niveau.
For ledere og chefer ansat på Akademikeroverenskomsten forhøjes pensionsprocenten til samlet 20,57% med virkning fra 1. april 2025.
For børn, der er født/modtaget 1. april 2024 eller senere, er det aftalt:
Det er desuden aftalt, at lønretten til de forældre, der får to eller flere børn ved samme fødsel, øges med 13 uger til hver af forældrene. Retten skal anvendes, inden barnet fylder 1 år.
Forbedringerne gælder også for adoptanter.
Ferietillægget forhøjes med 0,54 procentpoint til 2,49% fra 1. maj 2024. Samtidig ophører udbetalingen af store bededagstillægget, der før udgjorde 0,45%.
Der er aftalt et projekt om inklusion af medarbejdere med særlige behov. Projektets formål er at understøtte de regionale arbejdspladser i at tiltrække, inkludere og fastholde medarbejdere, som er sårbare og har udfordringer.
Projektet vil blandt andet indhente cases fra de regionale arbejdspladser, der har gode erfaringer med inklusion af medarbejdere med særlige behov, og sigtet er at udarbejde materiale, der kan inspirere arbejdspladserne på dette vigtige område.
En ny opsparingskonto giver fremover mulighed for at indbetale en del af pensionsbidraget til kontoen. Formålet er, at den enkelte kan anvende opsparingen til at tage pauser i arbejdslivet eller dække andre økonomiske behov, inden man når pensionsalderen. Ordningen etableres tidligst fra 1. april 2025.
For ansatte omfattet af chefaftalen drejer det sig om den del af pensionsbidraget, som fra 1. april 2025 overstiger 15%, altså samlet 6,59% eller 6,84% for regionsdirektører. Denne del af pensionsbidraget kan udbetales som løn eller indbetales til opsparingskontoen.
For chefer eller ledere omfattet af Akademikeroverenskomsten er det 5,57% af pensionsbidraget, som med virkning fra 1. april 2025 kan udbetales som løn eller indbetales til opsparingskontoen.
Parterne har aftalt, af pensionister, som genoptager beskæftigelsen, fremover omfattes fuldt ud af chefaftalen og overenskomsterne.
Nyansatte pensionister omfattes fuldt ud af overenskomsterne m.v. med virkning fra 1. maj 2024, mens der er aftalt en overgangsordning, så allerede ansatte omfattes hurtigst muligt og senest pr. 1. oktober 2024.
Den samlede ramme for det 2-årige forlig er 8,8%, hvoraf 6,51% er anvendt til generelle procentuelle lønforbedringer. Det er aftalt, at reguleringsordningen videreføres.
Den samlede økonomi i Akademikerforliget ser således ud:
1. april 2024 | 1. oktober 2024 | 1. april 2025 | 1. oktober 2025 | 1. november 2025 | I alt | |
Aftalte generelle lønstigninger | 4,00 | 0,00 | 0,00 | 0,24 | 0,20 | 4,44 |
Forventet udmøntning af reguleringsordningen | 0,00 | 1,74 | 0,00 | 0,33 | 0,00 | 2,07 |
Øvrige forbedringer | 0,00 | 0,00 | 2,09 | 0,00 | 0,00 | 2,09 |
Skøn for reststigning | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,20 | 0,00 | 0,20 |
I alt | 4,00 | 1,74 | 2,09 | 0,77 | 0,20 | 8,80 |
Hvis det viser sig, at der ved udgangen af OK24-perioden kan konstateres en ubalance mellem kommunernes og den private sektors lønudvikling – positiv såvel som negativ – vil parterne i september 2025 drøfte, hvordan dette håndteres bedst i overenskomstperioden. En eventuel ubalance håndteres sammen med lønforbedringen pr. 1. november 2025.
For kommunaldirektører er der endvidere aftalt følgende tillægsforhøjelser med virkning fra 1. april 2025:
Indbyggere | Stigning i kr. pr. 31.03.2000 |
0-9.999 | 20.000 |
10-19.999 | 19.500 |
20-24.999 | 18.500 |
25-39.999 | 18.500 |
40-59.999 | 18.500 |
60-74.999 | 20.000 |
75-89.999 | 20.000 |
90-150.000 | 22.000 |
Aarhus, Aalborg og Odense kommuner | 22.000 |
Administrerende direktører i Københavns kommune får en tillægsforhøjelse på 22.000 kr. (31/3-2000) med virkning fra 1. april 2025.
Alle direktører i fælleskommunale selskaber i klassificerede stillinger, som er omfattet af chefaftalens bilag A, får en tillægsforhøjelse på 17.500 kr. (31/3-2000) med virkning fra 1. april 2025.
Til forvaltningschefer eller -direktører i kommunerne er der aftalt en tillægsforhøjelse på 14.600 kr. (31/3-2000) med virkning fra 1. april 2025. En tilsvarende tillægsforhøjelse er aftalt til øvrige chefer i Københavns kommune på løntrin 52 eller løntrin 53.
For alle øvrige chefer m.v., som er omfattet af chefaftalen, er der aftalt et tillæg på 10.900 kr. (31/3-2000) med virkning fra 1. april 2025.
For chefer og ledere ansat efter Akademikeroverenskomsten er det aftalt at hæve pensionsbidraget med 2,22% til samlet 21% pr. 1.april 2025. Samtidig nedsættes fritvalgsgrænsen til 15%, hvilket betyder, at den del af pensionsbidraget, som overstiger 15%, kan man vælge at få udbetalt som løn.
For børn, der er født/modtaget 1. april 2024 eller senere, er det aftalt:
Det er desuden aftalt, at lønretten til de forældre, der får to eller flere børn ved samme fødsel, øges med 13 uger til hver af forældrene. Retten skal anvendes, inden barnet fylder 1 år.
Forbedringerne gælder også for adoptanter.
Den særlige feriegodtgørelse forhøjes med 0,53% fra 1,95% til 2,48% med virkning fra 1. maj 2024. Samtidig ophører kompensationen for store bededag.
Der indføres for alle akademikere i kommunerne en opsparingskonto. Kontoens formål er at skabe et økonomisk grundlag for at tage pauser i arbejdslivet eller dække andre økonomiske behov, inden man når pensionsalderen.
Den del af pensionsbidraget, som kan konverteres til løn ifølge reglerne om frit valg, kan udbetales som løn eller som noget nyt indbetales til opsparingskontoen.
Opsparingskontoen etableres tidligst med virkning fra 1. april 2025.
I overenskomstperioden gennemfører parterne et projekt om inklusion af medarbejdere med særlige behov. Projektets formål er at understøtte kommunale arbejdspladser i at tiltrække, inkludere og fastholde medarbejdere med særlige sårbarheder og udfordringer. Projektet vil blandt andet indhente cases fra kommunale arbejdspladser, som har gode erfaringer med inklusion, og udarbejde inspirationsmateriale til arbejdspladserne.
Fra 1. april 2025 træder en ny aftale om opsparing af frihed i kraft. Aftalens formål er at skabe øget fleksibilitet for den enkelte med mulighed for at opspare frihed til senere afvikling. Opsparingen kan for akademikere bestå af 6. ferieugetimer.
Parterne har aftalt, at pensionerede, som genoptager beskæftigelsen, bliver omfattet af overenskomsterne.
Nyansatte omfattes fuldt ud af overenskomsterne pr. 1. maj 2024, mens der er aftalt en overgangsordning, så allerede ansatte omfattes hurtigst muligt og senest pr. 1. oktober 2024.
Parterne har aftalt, at det i overenskomstperioden drøftes, om man fremtidigt skal etablere en ny stillingskategori som chefkonsulent med personaleledelse i kommunerne.
Det er aftalt, at med virkning fra 1. januar 2025 ændres udgangspunktet for ret til seniordage til i stedet for at være en ret til seniorbonus med mulighed for fortsat at vælge pension eller frihed.
Kontakt os
Ring på 33 95 97 00
Alle hverdage kl. 9.00-16.00.