Vejledning

Sådan bruger du Zoom på et Djøf-webinar

Få svar på de oftest stillede spørgsmål om Djøfs brug af Zoom på et webinar.

Sådan bruger du Zoom

Djøf anvender videotjenesten Zoom til onlinemøder og arrangementer. Få svar på de oftest stillede spørgsmål om Djøfs brug af Zoom.

Har du spørgsmål til, hvordan du og vi bruger Zoom, er du velkommen til at ringe til os på alle hverdage kl. 9.00-16.00 på 33 95 97 00 eller skriv en mail til [djoef@djoef.dk].

Hvordan logger jeg på et onlinearrangement?

Du behøver ikke oprette en Zoom-konto for at deltage i vores onlinearrangementer. Før arrangementet får du en mail med et link og passcode, som du skal logge på med.  

Du kan logge på via computer, browser, smartphone eller tablet.

Via din computer

Klik på linket i mailen og skriv din passcode. Du skal installere et lille softwareprogram, første gang du bruger Zoom på din computer.

Via din browser

Gå til zoom.us/join og indtast Webinar/Meeting ID og passcode. Tryk på ’Join Meeting’. Bemærk, at der kan være begrænset funktionalitet via din browser. Fx kan du ikke deltage i afstemninger.

Via din smartphone eller tablet

Du skal downloade appen ’Zoom Cloud Meetings’. Indtast Webinar/Meeting ID og passcode.

Vi åbner vores arrangementer senest 5 minutter før start. Når du logger på, bliver bedt om at skrive dit navn og vælge Phone eller Computer Audio. Vælg ’Computer Audio’.

Efter et øjeblik lukker vi dig ind, så du kan være med til arrangementet.

Hvilke internetbrowsere kan jeg bruge?

Du kan bruge de fleste browsere, fx Internet Explorer (version 8 eller senere), Google Chrome, Mozilla Firefox eller Safari.

Cookies kan forstyrre, og hvis du oplever problemer med din sædvanlige browser, så prøv en anden.

Hvordan installerer jeg Zoom på min pc?

Første gang du logger på et Zoom-arrangement, skal du installere et lille softwareprogram.

Du aktiverer automatisk download, når du trykker på Zoom-linket til arrangementet, du har fået tilsendt. Derefter vælger du 'Kør' og indtaster din passcode.

Derudover bliver du bedt om teste din lyd i et pop-up vindue. Du kan se en videovejledning her.

Du kan nemt installere Zoom, inden arrangementet går i gang – og det er en god ide at gøre i god tid.

Jeg må ikke downloade Zoom software på min pc

Din browser kan blokere for at installere Zoom-softwaren. Fx hvis du er på din arbejds-pc. Du kan teste, om du må installere softwaren på din computer ved at klikke på linket til arrangementet på forhånd.

Hvis du ikke må installere softwaren, kan du i stedet deltage via:

  • din browser. Gå tilzoom.us/join og indtast det Webinar/Meeting ID og passcode, du har fået tilsendt. Bemærk, at du her kan opleve begrænset funktionalitet – fx kan du ikke deltage i afstemninger.
  • din smartphone eller tablet med app'en Zoom Cloud Meetings. Indtast det Webinar/Meeting ID og passcode, du har fået tilsendt.
  • din private pc. Se hvordan du logger på under spørgsmålet ’Hvordan logger jeg på et onlinearrangement?’
Hvordan fungerer app'en versus computer?

App’en giver dig akkurat samme funktioner som din computer. Du kan altså sagtens deltage i fx polls, break outs, chats og skærmdeling. Menubaren finder du øverst på skærmen. Chatten finder du under listen af deltagere, når du trykker på ’Participants’.

Mit Zoom-link virker ikke?

Dit Zoom-link burde virke mindst 5 minutter før, arrangementet begynder. Ellers kan du skrive en mail til koordinatoren af arrangementet. Du finder kontaktinformationerne i den mail, du har modtaget dit Zoom-link i.

Skal jeg bruge headset, mikrofon eller webcam?

Ved alle onlinearrangementer har du brug for dine højtalere – vi anbefaler at bruge headset. Vær opmærksom på, at du selv skal tilpasse dit lydniveau.

Til nogle arrangementer får du også brug for mikrofon og webcam for at se og snakke med de andre deltagere. Det vil stå i din mail om arrangementet. Og du kan du altid deltage i et testmøde her, hvor du kan afprøve lyd, billede og din forbindelse.

Min lyd virker ikke?

Hvis du ikke kan høre nogen tale, når arrangementet begynder, så prøv disse tre muligheder:

  • Tjek at din computer, smartphone eller tablet ikke er på lydløs.
  • Skru op for lyden på din computer, smartphone eller tablet.
  • Log af arrangementet, lukke alle browservinduer og log på igen via linket. Hvis du mister lyden undervejs, kan du også prøve denne metode.

Hvis du fortsat har problemer med lyden, kan du på de fleste arrangementer skrive til os i chat-funktionen – så vil Zoomværten hjælpe dig så godt som muligt.

Bliver onlinearrangementet optaget?
Vi optager nogle af vores onlinearrangementer. Det orienterer vi altid om på forhånd, og hverken du eller dine oplysninger bliver en del af videoen. Vores videooptagelser indeholder kun oplægsholderne og det, som Djøf deler på skærmen, fx PowerPoint-slides. Q&As og afstemninger kommer ikke med i videoen. Så snart vi har den redigerede video klar, får du et link til den, så du kan gense arrangementet.

Er det sikkert at bruge Zoom?

Djøf vurderer, at Zoom er et sikkert mødeværktøj for dig som deltager. Blandt andet fordi:

  • der bliver oprettet et tilfældigt, adgangskodebeskyttet møde-id til hvert arrangement. Møde-id’et er meget svært at gætte og tilgå uden en invitation
  • det kræver en adgangskode at logge ind til alle arrangementer
  • alle deltagere skal gennem et kontroltjek ved log ind. I vores waiting-room skal vores mødeleder godkende dig manuelt, før du kan deltage. Det forhindrer, at uvedkommende får adgang til vores onlinearrangementer.

Du er også velkommen til at læse mere i Djøfs privatlivspolitik for webinarer via Zoom.