Hvis du bliver fyret

En fyring kommer oftest som et chok, og der kan efterfølgende dukke mange spørgsmål og bekymringer op. Hvad skal jeg gøre nu? Hvorfor lige mig? Har jeg ret til kompensation? Skal jeg møde ind på arbejde i opsigelsesperioden?

Se, hvad reglerne er for opsigelser og opsigelsesperioden.

Vi hjælper dig, hvis du er blevet opsagt

Har du fået en advarsel eller en opsigelse? Eller frygter du at blive opsagt? Så kan du altid ringe eller skrive til os, og få rådgivning om, hvordan du skal forholde dig i situationen. 

Du er velkommen til at sende os din ansættelseskontrakt, sammen med den advarsel eller opsigelse som du har fået, så gennemgår vi det og danner os et overblik over dine rettigheder og muligheder.

Vi sidder klar ved telefonerne kl. 9-16 alle hverdage på 33 95 97 00. Du kan også skrive en besked til os.

Skriv til Djøf

Jeg er blevet fyret - hvad er mine rettigheder?

Her kan du få et hurtigt overblik over reglerne for fyringer. Bemærk, at der kan være særlige regler i din ansættelseskontrakt. Du kan altid kontakte vores rådgivere, hvis du har spørgsmål til en fyring.

En fyring kan komme som et chok

Du er langt fra den eneste, der har prøvet at blive fyret. Faktisk er det op mod halvdelen af os, der oplever at få en fyreseddel en eller flere gange i løbet af vores arbejdsliv. Desværre er det bare ikke noget vi taler så højt om, og derfor føles det som om, at man står meget alene med oplevelsen.

Det er vigtigt, at du får bearbejdet oplevelsen med at blive fyret, fx ved at tale med venner, tidligere kolleger eller tage en karrieresamtale med os i Djøf. Dette kan hjælpe dig med at parkere din opsigelse og gøre dig klar til dit næste job. Forhåbentligt kan du bruge opsigelsen som en pause, og se det som en mulighed for at lande et nyt og spændende sted. For mange kan en opsigelse faktisk være en lettelse, når man er kommet sig over overraskelsen.

Husk, at vi er klar til at rådgive dig og hjælper dig videre med sparring om jobsøgning, dine kompetencer og forventninger til løn.

Få hjælp til jobsøgning

Ofte stillede spørgsmål

Få svar på nogle af de spørgsmål og bekymringer, der opstår i forbindelse med fyringer.

Jeg har fået en advarsel - hvad nu?

En advarsel er din leders måde at gøre dig opmærksom på, at du har en adfærd, der ikke er acceptabel på arbejdspladsen. Hvis du ikke ændrer adfærd, kan du ende med at blive fyret. Når du får en advarsel, skal det være helt tydeligt, hvilken adfærd du skal ændre, og hvad konsekvensen er, hvis du ikke ændrer adfærd.

Det er op til den enkelte virksomhed, om de vil give advarsler og hvor mange, før man kan blive fyret. I det offentlige skal du som hovedregel modtage en advarsel, før du kan blive fyret for uacceptabel adfærd.

Din arbejdsgiver skal give dig en passende frist til, at du kan rette op på adfærden. Fristen afhænger af, hvilken adfærd det er, du skal ændre. Hvis du fx får en advarsel, fordi du ofte kommer for sent, skal du ændre denne adfærd med det samme. Hvis advarslen handler om kvaliteten af dine arbejdsopgaver, vil det kræve en længere periode, hvor du har mulighed for at rette op på problemet.

Det bør være tydeligt for både dig og arbejdsgiver, hvornår du succesfuldt har rettet op på den adfærd eller mangel, din advarsel drejer sig om.

En advarsel kan blive forældet

Hvis en advarsel er forældet, kan den ikke længere danne grundlag for en fyring. Hvis advarslen handler om mindre væsentlige forhold, som fx at komme for sent på arbejde, bliver den typisk forældet inden for et halvt år. Er advarslen om mere alvorlige forhold, bliver den typisk først forældet efter et til to år.

Det vil dog altid kræve en konkret vurdering af den specifikke advarsel, da der ikke findes faste regler på området. Du kan altid kontakte Djøf, og få en vurdering af, hvornår en konkret advarsel er forældet.

Får jeg godtgørelse efter langvarig ansættelse?

Hvis du er funktionæransat og er blevet fyret efter minimum 12 års ansættelse, har du ret til en fratrædelsesgodtgørelse, der svarer til 1 månedsløn.

Bliver du fyret efter at have været ansat i mindst 17 år, har du ret til en godtgørelse, der svarer til 3 måneders løn. Dette gælder uanset om du får et nyt job, om du bliver ledig eller går på pension.

Hvad med arbejdstelefon og -computer?

Så længe du arbejder under opsigelsesperioden, kan du beholde dine arbejdsredskaber.

Hvis du er blevet fritstillet, skal du som udgangspunkt aflevere din arbejdstelefon og -computer til arbejdsgiver. Men hvis du også bruger din arbejdstelefon og -computer til private formål, hører de ind under løngoder, og i så fald kan du beholde dem, indtil du fratræder jobbet.
I det offentlige skal du dog oftest aflevere din telefon og computer, selvom du bruger enhederne privat, og så ophører beskatningen af enhederne i stedet for.

Der kan være aftalt noget andet i din ansættelseskontrakt, som gør, at din arbejdsgiver kan kræve, at du afleverer din arbejdstelefon og -computer.

Hvordan hjælper Djøf ved en større fyringsrunde?

Er der en større fyringsrunde på din arbejdsplads, er Djøfs tillidsrepræsentanter i dialog med din arbejdsgiver, om at få aftalt så gode fratrædelsesvilkår som muligt. Typisk drejer det som om muligheden for at indgå frivillige fratrædelsesaftaler, fritstilling, midler til kompetenceudvikling eller hjælp til jobsøgning.

Hvis en fyringsrunde skyldes dårlig økonomi i virksomheden, er den som udgangspunkt saglige. Derfor er der som regel ikke et grundlag for at forhandle om en kompensation for usaglig opsigelse. Mange arbejdsgivere vil dog gerne hjælpe de fyrede medarbejdere videre på en god måde. 

På det private område er det ofte muligt at forhandle et beløb til karriere- og kompetenceforløb.

Kan Djøf hjælpe mig med en partshøring?

Når du arbejder i en region, kommune eller i staten, har din arbejdsgiver pligt til at partshøre dig, før de træffer en endelig afgørelse om at give dig en advarsel, en opsigelse eller en bortvisning.

En partshøring er altså din mulighed for at give din arbejdsgiver oplysninger, der måske kan være med til at ændre afgørelsen. Fristen for at give dit skriftlige høringssvar, kommer helt an på sagen. Vi ser typisk, at fristen er på 14 dage, men hvis der er tale om en bortvisning, kan fristen være på en enkelt dag.

Hvis du ikke giver et høringssvar, inden fristen udløber, vil din arbejdsgiver tolke det som, at du er enig i deres synspunkter.

I Djøf rådgiver vi dig gerne om dit høringssvar.

 

Dækker min lønsikring?

Har du en Djøf lønsikring, dækker den op til 90% af din løn, hvis du bliver fyret. Du kan supplere dine dagpenge med op til 40.000 kroner om måneden.

Lønsikringen dækker ikke, hvis du er selvforskyldt ledig.

Når du er ledig, slipper du for at betale til din Djøf lønsikring.

Husk, at du, for 0 kr., får adgang til et outplacement-forløb til en værdi af 15.000 kroner.

Gå til Djøf lønsikring