Uddannelser med høj kvalitet og trivsel

Læs, hvorfor vi mener, at uddannelsessektoren er vigtig. Og hvordan vi arbejder for at sikre kvaliteten og trivslen på universiteterne.

Djøf om uddannelse

I Djøf mener vi, at politikerne skal prioritere det danske videnssamfund som et af de vigtigste områder.

Uddannelse og forskning er fundamentet for et stærkt dansk vidensamfund, som er afgørende i løsningen på nutidens og fremtidens mange udfordringer. Derudover spiller videnssamfundet en central rolle for den danske vækst, velstand og velfærd. Og ikke mindst for Danmarks mærke i verden.

I Djøf fokusere vi på universiteterne. Det er her vores medlemmer studerer og arbejder. Tæt på 24.000 studerende er medlemmer af Djøf. Vi arbejder for deres behov, hvad enten det handler om trivsel, uddannelseskvalitet eller det første job efter kandidatuddannelsen. første job efter kandidatuddannelsen. Og så kæmper vi for, at sektoren har gode vilkår til at lave fremragende uddannelser, banebrydende forskning og de dygtige kandidater, som samfundet har brug for.

Det gavner vores medlemmer. Men det gavner bestemt også det danske samfund at have en stærk uddannelsessektor.

Kontakt vores ekspert

Piktogram af en person

Astrid Gufler

Uddannelsespolitisk chef

28 75 47 84

agu@djoef.dk

Det arbejder Djøf for

  • Vi arbejder for, at danske uddannelser har høj international kvalitet. Derfor er vi imod at forkorte kandidatuddannelsen og reducere antallet af pladser på de danske universiteter. Vi fortsætter ufortrødent med at finde de bedst mulige løsninger, selvom reformer fjerner studiepladser og forkorter uddannelserne.
  • Det er afgørende, at den gode trivsel kommer helt ind i undervisningslokalerne. Derfor arbejder vi for bedre trivsel på universiteterne gennem fx gennem Djøfs Trivselsalliance.
  • Vi mener, at det er vigtigt at bevare SU'en – også på kandidaten. Hvis SU'en afskaffes, vil det presse de studerendes økonomi, så de skal bruge mere tid på studiejobs og mindre på studierne.
  • Vi arbejder for at bevare stærke faglige miljøer. Det er særlig vigtigt nu, hvor uddannelses- og forskningsmiljøer splittes på grund af udflytninger, færre studiepladser og komprimerede studieforløb, som påvirker både studerendes og ansattes vilkår.
  • I Djøf mener vi, at alle skal kunne uddanne sig hele livet for at få de kompetencer, som arbejdsmarkedet har brug for. Derfor arbejder vi for at skabe en fælles indsats, så vi kan fjerne de barrierer, der hæmmer videre- og efteruddannelse.
  • Vi mener, at den danske stat skal investere mere i uddannelse og forskning. Men det er samtidig vigtigt, at politikerne overholder armslængdeprincippet i fordelingen af forskningsmidler.
  • Vi arbejder for den akademiske frihed, så der er plads til den frie forskning. Vi mener nemlig, der skal være plads til den udforskende undervisning, den kritiske debat og den kreative formidling.