Kontakt os
Ring på 33 95 97 00
Alle hverdage kl. 9.00-16.00.
Bliv klogere på vores politiske struktur, se hvem der sidder i vores hovedbestyrelse og læs om vores kodeks for god foreningsledelse.
Djøf er en medlemsorganisation med en gruppe af politisk valgte medlemmer. Vi er organiseret med et overordnet repræsentantskab, en hovedbestyrelse og fællesbestyrelse. Derudover har vi seks delforeninger, der hver især varetager interesserne for en gruppe af vores medlemmer. Hver delforening har deres egen bestyrelse og repræsentantskab.
Til sidst har vi tre medlemsgrupper, der ikke hører til en delforening, men har en politisk stemme i henholdsvis Djøfs overordnede repræsentantskab og i fællesbestyrelsen.
Djøfs repræsentantskab
Djøfs repræsentantskab er foreningens højeste organ og har 256 medlemmer. Repræsentantskabet mødes en gang om året i marts/april måned. Det seneste repræsentantskabsmøde fandt sted den 15. marts 2024. Det næste ordinære møde afholdes den 25. april 2025.
På repræsentantskabsmødet fremlægger formanden sin mundtlige beretning. Og repræsentantskabet træffer blandt andet beslutninger om foreningens strategi, budget og kontingent.
Djøfs årsregnskab godkendes i oktober måned af bestyrelsen, og det seneste årsregnskab forelægges på repræsentantskabsmødet.
I lige år vælger repræsentantskabet formanden og de øvrige medlemmer af Djøfs bestyrelse, der består af i alt 10 medlemmer.
Som repræsentant i en af delforeningernes repræsentantskaber er man automatisk også repræsentant i Djøfs repræsentantskab. Du kan finde en oversigt over delforeningernes repræsentanter under de forskellige delforeninger.
Læs Djøfs årsrapport for 2022-2023
Djøfs bestyrelser
I Djøf har vi både en bestyrelse og en fællesbestyrelse.
Djøfs bestyrelse har ansvaret for den overordnede ledelse og består af 10 medlemmer: Djøfs formand, de to næstformænd og syv ordinære medlemmer.
Djøfs fællesbestyrelse består af alle delforeningernes bestyrelser og repræsentanter fra 3 medlemsgrupper: Medlemmer med bopæl i udlandet, arbejdssøgende medlemmer og selvstændige advokater.
Der er 74 medlemmer i fællesbestyrelsen.
Arbejdssøgende medlemmer
Det får du, hvis du deltager til møderne i Djøfs Arbejdsmarkeds- og Beskæftigelses Udvalg (DABU). Vi mødes ca. 2 gange om året, og her får du bl.a. viden om djøfernes arbejdsmarked samt tips og tricks til din jobsøgning.Samtidig har du mulighed for at komme med dine ideer eller forbedringsforslag til Djøfs beskæftigelsesindsats.
Da man kun er ledig i en begrænset periode, er der ingen faste udvalgsmedlemmer. De der deltager på arrangementet, er medlemmer den pågældende dag. Møderne bliver annonceret her og i nyhedsmailen til Djøfs arbejdssøgende medlemmer.
Formålet med udvalget er, at:
Møderne afvikles som online-arrangementer. Input fra deltagerne bringes til Djøfs bestyrelse. Udvalget er et åbent forum. Alle arbejdssøgende medlemmer kan deltage.
Djøfs fællesbestyrelse giver input til Djøfs strategi og aktuelle Djøf-relevante politikområder. Fællesbestyrelsen mødes mindst to gange om året.
Næste møde afholdes den 13. november 2024 kl. 17.00 hos os i Djøf. De jobsøgende medlemmer har to pladser på fællesbestyrelsens møde. Som udgangspunkt besættes pladserne af en jobsøgende vest for Storebælt og en jobsøgende øst for Storebælt.
Programmet for mødet er endnu ikke fastlagt.
Er du jobsøgende, og er du interesseret i at deltage i mødet, skal du senest den 23. oktober 2024 kl. 12.00 meddele dette til Djøfs sekretariat v/ Wenche Marit Quist, wmq@djoef.dk.
Ved eventuelt kampvalg finder valget sted digitalt, og resultatet bliver offentliggjort på djoef.dk. Evt. transportgodtgørelse til Fællesbestyrelsesmødet sker efter gældende regler, som kan rekvireres i Djøf, wmq@djoef.dk.
Der er valgt fire arbejdssøgende medlemmer til Djøfs repræsentantskabsmøde den 15. marts 2024:
Medlemmer med bopæl i udlandet
Medlemmer med bopæl i udlandet er en del af medlemsgruppen 'Medlemmer med bopæl i udlandet'. Til gengæld er medlemmer, der er udstationeret for en dansk virksomhed eller offentlig myndighed og ansat på dansk kontrakt henført til den relevante delforening.
Medlemsgruppen har fem repræsentanter i Djøfs repræsentantskab.
Der blev valgt nye repræsentanter i oktober-november 2021 efter valgregler fastsat af Djøfs bestyrelse. De nye repræsentanter er valgt for perioden 1. januar 2022 - 31. december 2023.
Medlemmerne af repræsentantskabet vælges af Djøfs fire netværk i Belgien, Paris, London og New York. Som udgangspunkt er det netværkets formand/netværkskoordinator, der vælges til repræsentantskabet. Der vælges to repræsentanter i Djøf Belgiens netværk, mens de øvrige netværk vælger en repræsentant hver.
Næste valg til repræsentantskabet finder sted oktober-november 2023.
Navn | |
Dyveke Vestergaard Johansen, Paris |
dyj@djoef.dk |
Geeta Vij, London |
geetagvij@gmail.com |
Mai Grage, New York | mge@djoef.dk |
Nadia Deis, Belgien |
nadia.deis@gmail.com |
Thomas Nørby Dahl, Belgien |
thomasnorbydahl@hotmail.com |
Selvstændige advokater
Medlemmer, der arbejder som selvstændige advokater, er en del af medlemsgruppen 'Selvstændige advokater'.
Medlemsgruppen har fem repræsentanter i Djøfs repræsentantskab.
Medlemmerne vælges for to år ad gangen. Det seneste valg fandt sted i oktober – november 2023, og repræsentanterne er valgt for perioden 1. januar 2024 – 31. december 2025.
Repræsentanterne vælges af Danske Advokater og skal være medlemmer af Djøf. Næste valg finder sted i oktober - november 2025.
Navn | |
Karen-Margrethe Schebye | kms@sjlaw.dk |
Karsten Høj | kh@elmer-adv.dk |
Niels Christian Døcker | nck@bach.law |
Ledig plads | |
Ledig plads |
Djøfs repræsentantskab vedtog i april 2012 kodeks for God foreningsledelse i Djøf. Kodeksen beskriver de overordnede principper og strukturer, som regulerer samspillet mellem medlemmerne, ledelsesorganerne i foreningen og andre interessenter.
Rygraden i kodeksen er principperne om transparens, demokrati, information og kommunikation.
Djøfs kodeks skal understøtte vision og strategier, hvilket stiller høje krav til ledelsen af Djøf. Med kodeks for God foreningsledelse i Djøf ønsker foreningen at sætte en høj standard for dette og med det mål, at god foreningsledelse bliver en naturlig del af Djøfs virke.
Som en del af God foreningsledelse i Djøf kan du nedenfor se en række informationer om foreningens ledelse.
Djøfs vision er, at Djøf er som medlemmerne: Altid en kompetent og værdiskabende medspiller i arbejdslivet.
Djøfs repræsentantskab godkender Djøfs strategi, som sammen med Djøfs øvrige løbende indsatser skal bidrage til, at Djøf nærmer sig visionen.
Djøfs strategi og løbende indsatser har som mål at øge antallet af medlemmer og at øge medlemmernes tilfredshed. Djøfs strategi 2025 blev godkendt af repræsentantskabet den 29. april 2022.
Djøfs virksomhed udøves gennem sekretariatet under ledelse af den administrerende direktør. Djøfs bestyrelse ansætter foreningens administrerende direktør. Alle andre medarbejdere i sekretariatet ansættes af og refererer til den administrative ledelse.
Ansatte i Djøfs sekretariat kan ikke være medlem af Djøfs bestyrelser eller repræsentantskaber.
Djøfs budget godkendes hvert år på Djøfs repræsentantskabsmøde i marts/april, og regnskabet godkendes af bestyrelsen inden udgangen af december måned.
Læs Djøfs årsregnskab for 2021-2022
I Djøf kan bestyrelsesmedlemmer modtage honorar for deres arbejde. Det gælder både for arbejdet i Djøfs bestyrelser og arbejdet i forbindelse med repræsentation af Djøf i eksterne råd og udvalg. Det er de enkelte delforeninger som beslutter, i hvilket omfang der betales honorar for arbejdet i delforeningens egen bestyrelse.
I dokumentet nedenfor kan du finde en oversigt over de honorarer, der ydes samt oplysninger om, hvem der betaler honoraret.
Læs honoraroversigt for politisk valgte i Djøf
Foreningen har en intern politisk revision, som har til opgave at følge administrationens udvikling, organisation, effektivitet og kvalitet. Den politiske revisor vurderer endvidere hensigtsmæssigheden af den politiske og administrative ledelses dispositioner, herunder om der tages tilstrækkelige økonomiske hensyn. På særlige områder som eksterne mødeudgifter og medarbejderes rejser til udlandet, er der en udvidet revision.
Professionelt bestyrelsesmedlem Merete Eldrup blev i april 2011 valgt som foreningens politiske revisor.
Læs kommissorium for den politiske revisor i Djøf
Læs den politiske revisors beretning
Som ekstern revision anvender Djøf revisionsfirmaet PwC.
Medlemsopmanden har til opgave at tage stilling til klager fra medlemmer over Djøfs afgørelser og sagsbehandling vedrørende medlemmernes egne forhold
Medlemsopmanden kan kun tage stilling i en sag, som allerede har været behandlet af Djøfs bestyrelse eller af Djøfs formand på vegne af bestyrelsen eller af Djøfs repræsentantskab.
Sagen må udelukkende dreje sig om et medlems egne forhold. Det kan fx være en klage over en medarbejders eller politikers adfærd, sagsbehandlingstiden og lignende.
Medlemsopmanden kan ikke tage stilling til klager over:
Medlemsopmanden kan i sin afgørelse udtale kritik af Djøfs afgørelser eller sagsbehandling og kan anbefale Djøf en bestemt handling. Medlemsopmanden kan ikke pålægge at ændre en afgørelse eller en sagsgang.
Professionelt bestyrelsesmedlem Merete Eldrup er den 15. marts 2024 udpeget som Djøfs medlemsopmand.
Læs kommissorium for medlemsopmand i Djøf
Læs medlemsopmandens beretning fra 2023
Klagen skal sendes senest tre måneder efter, at Djøf har truffet en beslutning.
Klagen sendes pr. brev til:
Djøf
Gothersgade 133
1123 København K
Att.: Djøfs medlemsopmand
eller pr. mail til djoef@djoef.dk med angivelse af ”Djøfs medlemsopmand” i emnefeltet.
Djøfs sekretariat forelægger sagen skriftligt for medlemsopmanden med samtlige bilag og en sagsfremstilling.
Djøf har i samarbejde med advokatfirmaet Plesner etableret en whistleblowerordning.
Her kan du:
Du kan indberette via Plesners whistleblowerordning. Hvis du vil, kan du være anonym, så Djøf ikke får at vide, hvem du er.
Læs mere om:
Læs Djøfs whistleblowerpolitik
Læs Djøfs privatlivspolitik for whistleblowerordning
I nogle tilfælde har du også mulighed for at lave en indberetning til:
Medlemmer, der har klager over Djøfs afgørelser og sagsbehandling vedrørende egne forhold, henvises til Djøfs medlemsopmand.
Få overblikket over vores politiske struktur.
Kontakt os
Ring på 33 95 97 00
Alle hverdage kl. 9.00-16.00.