Opsigelser og advarsler

Når et medlem bliver opsagt eller får en advarsel, skal du hjælpe og støtte medlemmet og evt. være bisidder. Ved opsigelsesrunder skal du forsøge at mildne konsekvenserne for dine medlemmer.

TR's rolle ved opsigelser, nedskæringer og advarsler

En af de vigtige opgaver du har som tillidsrepræsentant er at hjælpe dine medlemmer, hvis de står over for at blive opsagt eller få en advarsel. Herunder kan du se vores anbefalinger til, hvordan du håndterer de svære situationer.

Ofte stillede spørgsmål

Hvad skal en advarsel indeholde?

En advarsel er ledelsens skriftlige meddelelse om, at en medarbejder ikke lever op til ledelsens forventninger og at der skal ske en ændring af en bestemt adfærd. Det kan være samarbejdsform, kvalitet i arbejdet eller andet.

En advarsel skal indeholde en detaljeret beskrivelse af, hvad ledelsen er utilfreds med og som skal forbedres. Advarslen skal også informere om konsekvensen, hvis medarbejderen ikke ændrer adfærd, fx om det vil få ansættelsesretlige konsekvenser i form af opsigelse eller bortvisning.

En advarsel skal give en rimelig frist i forhold til, at medarbejderen skal kunne nå at ændre adfærd.

Hvad er Djøfs rolle ved opsigelsesrunder?

Skal din arbejdsplads skære ned i antal medarbejdere med en kommende opsigelsesrunde, skal du hurtigt kontakte Djøf.

Ved afskedigelser af større omfang er det Djøfs opgave at:

- sparre med tillidsrepræsentanten om processen
- indgå eventuelle frivillige fratrædelsesaftaler på vegne af medlemmer
- rådgive medlemmer om proces og partshøringsansvar
- vurdere sagligheden af opsigelserne
- forhandle med arbejdsgiver.